Laadkabel auto

Welke laadkabel voor uw auto? Hier vindt u een overzicht van alle relevante laadkabeltypes en connectortypes voor uw elektrische auto en informeren wij u over de belangrijkste verschillen en kenmerken van laadkabels voor elektrische auto’s. Met de juiste combinatie van oplaadaccessoires haalt u het maximale bereik uit uw voertuig.

Laadkabel elektrische auto

laadkabel auto 2Om altijd en overal gebruik te kunnen maken van de voordelen van uw elektrische auto en te profiteren van uitgebreide mobiliteit, is een geschikte oplaadkabel voor elektrische auto’s een must. De aanschaf van een extra laadkabel is zinvol als u veelvuldig of uitsluitend gebruik maakt van openbare laadpalen met wisselstroom. Omdat deze laadpalen vaak geen kabel hebben maar alleen een stopcontact hebben. Ook is het natuurlijk handig om een extra kabel thuis of op kantoor te hebben liggen voor extra gebruiksgemak.

Type 1 of type 2 laadkabel auto

Welk type aansluiting je nodig hebt kan per elektrische auto verschillen. Om zeker te zijn van het benodigde type raden wij altijd aan om te kijken in de handleiding van de auto om te zien welk type aansluiting nodig is. De meest gebruikte oplaadkabel in Nederland is type 2 maar ook type 1 komt nog wel eens voor. Het verschil zit hem in het type aansluiting van de stekker van de kabel met zichtbaar verschil het aantal pinnen. Gaat het om 5 pinnen, dan heeft u Type 1 nodig. Als het om 7 pinnen gaat dan Type 2. Daarnaast is er ook nog een type 3 stekker (welke in Nederland nauwelijks voorkomt) en een combo stekker (van 7 plus 2 pinnen).

De grootste verschillen tussen de meest gebruikte type 1, type 2 en CSS combo stekkers zijn als volgt:

  • Type 1 (Yazaki): de type-2 stekker is een 1-fase stekker en is te herkennen aan een aansluiting met 5 pinnen. Deze stekker was als eerste op de markt en wordt vooral gebruikt in automodellen uit Azië en de VS. Bij oudere modellen zie je dit type stekker nog wel voorbij komen (bijvoorbeeld de oudere exemplaren van de Nissan Leaf of Opel Amera E) maar inmiddels komt de type 1 stekker bijna niet meer voor op nieuwe modellen. We mogen dit type stekker dan ook als verouderd beschouwen.
  • Type 2 (Mennekes): de type-2 stekker is een 3-fase stekker en de standaard voor nagenoeg alle EV’s in Europa. Deze stekker is te herkennen aan 7 pinnen en de meest gebruikte stekker voor openbare en privé laadpunten. De bijnaam voor de type 2 is de Mennekes stekker (naar de fabrikant van deze kabels). Met een type 2 kabel kan je zowel 1-fase als 3-fase opladen wat betekent dat deze kabel sneller kan laden (tot snelheden van 44 kW) dan een kabel met een type 1 stekker.
  • CCS Combo: deze stekker is combinatie van de type 2 aansluiting en een DC aansluiting voor snel laden. Deze aansluiting wint aan populariteit en zie je ook steeds meer voorkomen bij snel laadstations. Deze stekker is te herkennen aan 7 pinnen met daaronder nog 2 pinnen.

Mode 1, 2, 3 of 4 laden?

laadkabel auto

Laadkabel auto type 2

Bij het opladen van de auto is het van belang om te weten met welke mode er opgeladen moet worden. De mode heeft betrekking op de techniek die gebruik wordt voor het laden, de verschillen tussen de modes zijn als volgt:

  • Mode 1 laden: opladen via een gewoon stopcontact (220V, max. 10A) met wisselstroom (AC). Deze methode is zonder begrenzing en beveiliging en zal in de praktijk niet vaak voorkomen. Deze methode adviseren wij niet om te gebruiken.
  • Mode 2 laden: opladen met extra veiligheid en vaste stroombegrenzer. Vaak is dit opladen met een gewoon stopcontact via een laadpaal of wallbox thuis met wisselstroom (AC).
  • Mode 3 laden: gecontroleerd laden waarbij de auto en lader met elkaar communiceren voor optimale veiligheid. Zodra de auto en het laadstation onderling de geschikte laadstroom hebben bepaald komt er spanning op het stopcontact met wisselstroom (AC).
  • Mode 4 laden: dit is de enige mode waarbij gebruik wordt gemaakt van DC-laden (gelijkstroom). Hierbij bepaalt de laadpaal het laadproces (in tegenstelling van mode 1, 2, 3 waarbij de auto het laadproces bepaalt).

Lengte van oplaadkabel auto

De lengte van de kabel is afhankelijk van waar je de kabel gaat gebruiken. Wil je hem thuis gebruiken of op andere plekken waar de afstand niet te groot is? Maak dan gebruik van een 2 meter of 5 meter kabel. Als je onderweg bent is het handiger om een lange kabel te hebben om te voorkomen dat je voor verassingen komt te staan, kies in dat geval voor een kabel van 8 meter.

Overzicht benodigde laadkabel populaire modellen

In onderstaand overzicht staan de meeste EV’s en meer info zoals de aansluiting die op de auto zit, laadcapaciteit en laadsnelheid:

Merk Model Laadkabel auto stekker Mode 1 Mode 2 Mode 3 Mode 4 MaxAC laad capaciteit (kW) MaxAC laadsnelheid (km/uur)
Audi A3 e-Tron Type 2 x 3,7 20,35
Audi e-Tron GT Type 2 x x 11 60,5
Audi Audi e-tron 50 Quattro Type 2 x x 11 60,5
Audi Audi e-tron 55 Quattro Type 2 x x 11 60,5
Audi E-Tron Sportback Type 2 x x x x 22 121
Audi Q4 e-Tron Type 2 x x 11 60,5
Audi Q7 e-Tron Type 2 x x 11 60,5
Audi Q7 e-Tron Quatro Type 2 x x 11 60,5
BMW 225xe ACTIVE TOURER Type 2 x 3,7 20,35
BMW 225xe IPERFORMANCE Type 2 x 3,7 20,35
BMW 330e Type 2 x 3,7 20,35
BMW 330e Type 2 x 3,7 20,35
BMW 330e Type 2 x 3,7 20,35
BMW 530e Type 2 x 3,7 20,35
BMW 530e xDrive Type 2 x 3,7 20,35
BMW 740e xDrive Type 2 x 3,7 20,35
BMW 745e xDrive Type 2 x 3,7 20,35
BMW ActiveE Type 2 x x 7,4 40,7
BMW i3 with Range Extender Type 2 x x 7,4 40,7
BMW i3s with Range Extender Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3 Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3 Type 2 x x 7,4 40,7
BMW i3 60 Ah Type 2 x x 7,4 40,7
BMW i3 60 Ah REx Type 2 x x 7,4 40,7
BMW i3 94 Ah Type 2 x x 7,4 40,7
BMW i3 94 Ah REx Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3 120ah Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3 120ah Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3s Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3s Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3s 120ah Type 2 x x 7,4 40,7
BMW I3s 120ah Type 2 x x 7,4 40,7
BMW i8 Type 2 x 3,7 20,35
BMW i8 Type 2 x 3,7 20,35
BMW i8 Coupe Type 2 x 3,7 20,35
BMW i8 Roadster Type 2 x 3,7 20,35
BMW iX3 Type 2 x x 11 60,5
BMW MiniE Type 2 x x 7,4 40,7
BMW MiniE Type 2 x x 7,4 40,7
BMW MiniE Type 2 x x 7,4 40,7
BMW MiniE Type 2 x x 7,4 40,7
BMW X5 xDrive40e Type 2 x 3,7 20,35
BMW X5 xDrive40e Type 2 x 3,7 20,35
Brammo Empulse R Type 2 x 3,7 20,35
Brammo Empulse TT Type 2 x 3,7 20,35
Brammo Enertia Pulse Type 2 x 3,7 20,35
BYD e6 Type 2 x x x x 22 121
Cadillac CT6 Plug-in Type 2 x 3,7 20,35
Cadillac ELR Type 2 x 3,7 20,35
Chevrolet Bolt EV Type 2 x x 7,4 40,7
Chevrolet Spark EV Type 2 x 3,7 20,35
Chevrolet Volt Type 2 x 3,7 20,35
Citroën  C-zero Type 1 x 3,7 20,35
Citroën  E-Berlingo Multispace Type 1 x 3,7 20,35
DS DS 3 Crossback Type 2 x x 7,4 40,7
Fiat 500e Type 2 x x 7,4 40,7
Fisker Emotion Type 2 x 0
Fisker Karma Type 2 x 3,7 20,35
Ford C-Max Energi Type 1 x 3,7 20,35
Ford Focus Electric Type 1 x 3,7 20,35
Ford Fusion Energi Type 1 x 3,7 20,35
Ford Transit Connect Electric Type 2 x 3,7 20,35
Honda Accord Plug-In Type 1 x x 7,4 40,7
Honda Clarity Electric Type 1 x x 7,4 40,7
Honda Clarity Plug-in Hybrid Type 1 x 3,7 20,35
Honda Fit EV Type 1 x x 7,4 40,7
Honda Jazz Type 1 x x 7,4 40,7
Hyundai I10 Type 1 x 3,7 20,35
Honda E Type 2 x x 11 60,5
Hyundai Ioniq EV Type 2 x x 7,4 40,7
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Hyundai Kona Electric Type 2 x x 7,4 40,7
Hyundai Sonata Plug-in Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Hyundai Sonata Plug-in Hybrid Base Type 2 x 3,7 20,35
Hyundai Sonata Plug-in Hybrid Limited Type 2 x 3,7 20,35
Jaguar I-PACE Type 2 x x 7,4 40,7
Karma Automative Revero Type 2 x x 7,4 40,7
Kia Niro 64 kWh Type 2 x x 7,4 40,7
Kia Niro Plug-in Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Kia Optima Plug-in Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Kia Soul EV Type 1 x x 7,4 40,7
Kia Soul EV 64 kWh Type 2 x x 7,4 40,7
Land Rover Range Rover Type 2 x x 7,4 40,7
Land Rover Range Rover Sport Type 2 x x 7,4 40,7
Mercedes-Benz B-Class Type 2 x x 11 60,5
Mercedes-Benz C350 Plug in Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz EQA Type 2 x x 11 60,5
Mercedes-Benz EQC 400 4matic Type 2 x 7,4 40,7
Mercedes-Benz eSprinter Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz eVito Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz GLC350e Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz GLE500 Plug in Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz GLE550e Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz S500e Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz S550e Type 2 x 3,7 20,35
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive Type 2 x 3,7 20,35
Mini Cooper SE Countryman Type 2 x x 7,4 40,7
Mini MiniE Type 2 x x 3,7 20,35
Mitsubishi i MiEV Type 1 x 3,7 20,35
Mitsubishi Outlander Type 1 x 3,7 20,35
Nissan E-NV200 Type 1 x x 7,4 40,7
Nissan Leaf 24kWh Type 1 x 3,7 20,35
Nissan Leaf 30kWh Type 1 x 3,7 20,35
Nissan Leaf 40kWh Type 2 x 3,7 20,35
Nissan Leaf E-Plus Type 2 x x 11 60,5
Opel Ampera Type 1 x 7,4 40,7
Opel Ampera-E Type 2 x x 7,4 40,7
Opel Corsa-e Type 2 x 7,4 40,7
Peugeot iOn Type 1 x 3,7 20,35
Peugeot Partner Electric Type 1 x 3,7 20,35
Peugeot Partner Tepee Type 1 x x 3,7 20,35
Polestar Polestar 2 Type 2 x x 11 60,5
Porsche 918 Spyder Electric Type 2 x 3,7 20,35
Porsche Cayenne S E-Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Porsche Panamera S E-Hybrid Type 2 x x x x 7,4 40,7
Porsche Taycan Type 2 x x x x 22 121
Porsche Taycan Cross Turismo Type 2 x x x x 22 121
Renault Fluence ZE Type 2 x x 3,7 20,35
Renault Kangoo Type 2 x 7,4 40,7
Renault Zoe Type 2 x x x x 22 121
Rivian R1S 105 kWh Type 2 x 0
SEAT Mii Electric Type 2 x x 7,4 40,7
SEAT el-Born Type 2 x 0
Skoda CITIGOeiV Type 2 x x 7,4 40,7
Skoda Vision IV Type 2 x x 7,4 40,7
Smart Forfour Electric Drive Type 2 x x 7,4 40,7
Smart Fortwo Electric Drive Type 2 x x 7,4 40,7
Subaru Crosstrek Type 1 x 3,7 20,35
Tesla Model 3 – Mid Range Type 2 x x x 11 60,5
Tesla Model 3 – Long range Type 2 x x x 11 60,5
Tesla Model 3 – Long range performance Type 2 x x x 11 60,5
Tesla Model S 100D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S 75 Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S 75D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S P100D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S-40 Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S-60 Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S-70D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S-85 Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S-85D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model S-P85D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model X 100D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model X 75D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model X P100D Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model X-60 Type 2 x x x x 22 121
Tesla Model X-85 Type 2 x x x x 22 121
Tesla Tesla X Ludicrous Performance Type 2 x x x x 22 121
Tesla Tesla Y Perfromance Type 2 x x x x 22 121
Tesla Roadster Type 2 x x x x 22 121
Think City Type 2 x 3,7 20,35
Toyota Prius Plug-in Type 1 x 3,7 20,35
Toyota Prius Prime Type 1 x 3,7 20,35
Toyota RAV4 EV Type 1 x x 7,4 40,7
Volkswagen  ID.3 long Range Type 2 x x 11 60,5
Volkswagen  ID.3 Mid Range Type 2 x x 11 60,5
Volkswagen  ID.3 Standard Range Type 2 x x 11 60,5
Volkswagen e-Golf Type 2 x x 7,4 40,7
Volkswagen e-Up! Gen 2 Type 2 x x 7,4 40,7
Volkswagen eUP Type 2 x 3,7 20,35
Volkswagen Golf GTE Type 2 x 3,7 20,35
Volkswagen Passat GTE Type 2 x 3,7 20,35
Volvo C30 Type 2 x 3,7 20,35
Volvo S90 T8 Type 2 x 3,7 20,35
Volvo V60 Plug-in Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Volvo XC40 Electric Type 2 x 3,7 20,35
Volvo XC60 T8 Type 2 x 3,7 20,35
Volvo XC90 T8 Hybrid Type 2 x 3,7 20,35
Zero DS Type 2 x 3,7 20,35
Zero DSR Type 2 x 3,7 20,35
Zero FX Type 2 x 3,7 20,35
Zero S Type 2 x 3,7 20,35
Zero SR Type 2 x 3,7 20,35

Laadkabel type 1 naar type 2?

Een veelvoorkomende vraag is of het mogelijk is om een Type 1 laadkabel te gebruiken bij een Type 2 auto of andersom? Dit is alleen mogelijk met een verloopstekker.

nl_NLNL