Alles hangt aan een zijden draadje in Brazilië

Het kampioenschap is nog niet beslist. Max Verstappen staat op 36 punten van Lando Norris. In Brazilië zijn er dit weekend 33 punten te verdienen, inclusief de sprint. Dat maakt de situatie gevoelig voor een grote swing.

De kans dat Verstappen maximaal scoort en Norris niets pakt is klein. Toch is zo’n scenario niet onmogelijk. Nog geen twee weken geleden profiteerde Verstappen van een sprintweekend in de Verenigde Staten toen de twee McLarens elkaar uitschakelden op zaterdag. Daardoor liep hij aanzienlijk in op Oscar Piastri.

Motors en strafregels: hoe het werkt

Motorregels spelen weer een rol. Sinds de homologatiestop lijken motoren minder te verschillen. Toch tellen ze nog mee. Teams mogen maar een beperkt aantal onderdelen gebruiken. Voor de belangrijkste onderdelen is de limiet bereikt bij de koplopers.

Belangrijke onderdelen

  • V6-motor
  • MGU-H
  • Turbo
  • MGU-K
  • Control electronics
  • Accu

Als een coureur één extra onderdeel gebruikt, volgt meestal een gridstraf van tien plaatsen. Bij meer dan 15 plaatsen aan straffen start je vanaf de achterkant van het veld. Die straf geldt voor de hoofdrace, niet alleen voor de sprint.

Wat dit betekent voor Verstappen en McLaren

Alle drie de titelstrijders hebben al het maximum aan vrije onderdelen gebruikt. Dat maakt de laatste races extra spannend. Een motorwissel kan alles veranderen.

Verstappen had vorig jaar in Brazilië al zo’n straf. Hij startte achteraan, maar pakte daarna een indrukwekkende zege in de regen. Toen maakte de straf weinig uit. Nu zou zo’n achterstand veel groter wegen in de titelstrijd.

Voor McLaren geldt hetzelfde risico. Lando Norris kreeg een paar races geleden motorproblemen en moest uitvallen in Zandvoort. Een olieleidingsprobleem zorgde dat het systeem de motor afsloot om grotere schade te voorkomen. Mercedes en McLaren onderzochten de zaak grondig. Vooralsnog zijn ze rustig en plannen ze geen extra motorwissel.

Interne druk bij McLaren

De twee McLaren-rijders liggen dicht bij elkaar. Ze staan slechts één punt uit elkaar. Dat leidt tot veel aandacht en ook vragen over gelijkheid binnen het team. Een technische tegenslag zou niet alleen de titelstrijd beïnvloeden. Het zou ook speculatie over de teamverhoudingen kunnen aanwakkeren.

Dit jaar is kwalificeren extra belangrijk geweest. In 14 van de 20 races finishte de McLaren-coureur die vooraan startte ook voor zijn teamgenoot. Een gridstraf verandert die dynamiek meteen.

Historisch perspectief en betrouwbaarheid

Vroeger bepaalden motoren het verschil veel vaker. In de turbo-hybrideperiode konden motoren grote winst of verlies geven. Sinds de homologatiestop zijn de prestaties meer gelijkgetrokken. Toch zijn er verschillen in betrouwbaarheid en levensduur.

Honda bouwde een erg robuuste motor tegen de tijd dat Verstappen zijn eerste wereldtitel pakte. Daardoor was er weinig zorg over verloop van vermogen tijdens de levensduur. Mercedes erkende in het verleden dat hun motor vermogen verloor na veel kilometers. Daarom namen zij destijds maatregelen om niet zonder kracht te eindigen in belangrijke momenten van een seizoen.

Of die problemen helemaal zijn opgelost, is moeilijk te zeggen. Vooralsnog is Mercedes als leverancier zeer succesvol geweest voor McLaren, met titels in 2024 en 2025 voor het constructeursteam. Maar nu een klantteam in de rijdersstrijd zit, kunnen motorvraagstukken opnieuw relevant worden.

Conclusie: kleine oorzaak, grote gevolgen

De titelstrijd kan door één motorwissel kantelen. Het verschil is klein. Dat maakt de resterende vier races extra spannend. Beide kampen zullen alles doen om perfect te presteren. Maar een gridstraf of een onverwachte motorstop kan de uitkomst nog op zijn kop zetten.

nl_NLNL