Samenvatting

Lando Norris domineerde de Grand Prix van Mexico. Zijn start was foutloos. Daarna hield hij het tempo hoog en maakte McLaren’s voordeel definitief. In de tussentijd ontstond kortstondige chaos achter hem. Dat leidde tot schade, een straf en strategische keuzes die de uitslag verder bepaalden.

De cruciale start

Norris startte uitstekend. Hij remde iets terug om het slipstream-effect van achterliggers te neutraliseren en blokkeerde de binnenlijn. Daardoor hield hij Lewis Hamilton achter zich en kon hij direct snelheid maken. Op die manier zette hij zijn grote kwalificatievoordeel meteen om in controle in de race.

Wrijving tussen de topteams

Door de start ontstond er een krappe situatie tussen Ferrari en Red Bull. Charles Leclerc en Max Verstappen raakten elkaar kort toen een van de Red Bulls op de kerb stond. De schade was beperkt, maar de positie wisselde snel. Verstappen en Leclerc gaven elkaar even later ruimte zodat Norris de leiding behield.

Het incident Hamilton–Verstappen

Vlak daarna escaleerde het tussen Hamilton en Verstappen. Er waren verschillende duels in de ronde erna. Verstappen zette een late remactie in, de wielen raakten elkaar en Hamilton reed een stukje via het uitloopstrook. Volgens de regels moest Hamilton de positie teruggeven. Omdat een andere coureur tegelijk profiteerde, weigerde Hamilton twee plekken terug te geven. De wedstrijdleiding gaf hem een straftijd van tien seconden bij zijn pitstop. Die straf kostte hem uiteindelijk veel plaatsen in het peloton.

Strategie en banden

De bandenkeuze en stints bepaalden het verloop van de middengroep. Veel teams begonnen op de zachte band. Verstappen had juist medium gekozen en kampte daardoor in de eerste stint met minder grip. Hij moest lang doorrijden zodat zijn tweede stint op zachte banden niet té lang zou worden.

Norris kreeg zijn zachte banden 35 ronden mee. Dat was ruim langer dan veel concurrenten. Daardoor kon McLaren de race controleren en vrijuit rijden. Red Bull durfde Verstappen pas laat binnen te halen, zodat hij in de slotfase met verse zachte banden kon aanvallen en inhaalacties kon doen.

Opvallende prestaties

Een van de verrassingen was Ollie Bearman in de Haas. Hij vertrok van ver naar voren en lag in de beginfase al op een uitstekende positie. Hij wist meerdere snelle coureursPasseren en reed lang mee in de voorste groep. Ook Oscar Piastri bleef op karakter achter zijn sterke teammaat Norris en verloor veel tijd door verkeer en de verkeerde momenten om aan te vallen.

Belangrijkste momenten in vogelvlucht

  • Norris maakt een perfecte start en bouwt snel voorsprong op.
  • Ferrari en Red Bull raken elkaar kort in de openingsfase.
  • Hamilton en Verstappen hebben een schuif, Hamilton krijgt 10s-penalty.
  • Bearman rijdt een sterke race en nestelt zich in de topvijf.
  • Strategieën met zachte versus medium banden beslissen de onderlinge posities.
  • Twee ronden voor het einde veroorzaakt een gestopte auto een VSC en remt de inhaalacties.

De slotfase en de VSC

In de slotfase kwam Verstappen sterk opzetten richting Leclerc. Ook Piastri vocht zich naar voren. Maar twee ronden voor het einde moest Carlos Sainz zijn auto langs de baan zetten. Dat veroorzaakte een Virtual Safety Car. Die situatie verminderde de ruimte en snelheid van de aanvallers. Daardoor stagneerde de jacht op podiumplaatsen.

Uitslag en gevolgen

Norris won met bijna een halve minuut voorsprong. Hij controleerde de race slim en hield zijn bandenmanagement goed op orde. Met deze overwinning neemt hij de leiding in het wereldkampioenschap. Voor Hamilton had de race een bittere nasmaak door de straf en de verloren plaatsen. Verstappen en Leclerc vochten tot het eind, maar konden Norris niet bedreigen.

De race in Mexico liet zien hoe belangrijk starts, bandenmanagement en teamstrategie zijn. Een perfecte start en consequent tempo kunnen een race volledig bepalen.

nl_NLNL