Verscherpt toezicht na ontdekking van snijwonden

Pirelli heeft na de eerste dag op Lusail extra controles ingevoerd. Tijdens de vrijdagtrainingen werden in meerdere banden diepe sneden gevonden. De inspecties lieten zien dat de schade bij banden van alle vier de hoeken voorkwam. Er waren geen directe bandengescheten, maar de leverancier staat alert.

Nieuwe grindstroken lijken oorzaak

Dit probleem hangt samen met nieuwe en verlengde grindstroken op het circuit. Er zijn stroken aangebracht bij bochten 6, 10 en 16. De strook bij bocht 14 is verlengd en begint nu eerder. Autos die wijd uiteenlopen slepen los grind het asfalt op. Dat grind komt zo op de baan en op de kerbstones terecht.

Grind is scherp en dringt makkelijker door

Pirelli’s hoofdingenieur Simone Berra zegt dat het grind relatief scherp is. Het is niet afgerond. Daardoor maakt het eerder insnijdingen in het rubber. Enige sets raakten tot aan de constructie van de band, maar de koorden bleven intact. Als de constructie blijvend wordt blootgesteld, kan een lek ontstaan.

Gevolgen voor sprint en race

Pirelli en de FIA houden de situatie nauwlettend in de gaten. Als er meer schade optreedt, kunnen ze direct ingrijpen. Mogelijke maatregelen zijn het inzetten van een safety car of zelfs een rode vlag om het grind te verwijderen. Voor nu is er geen directe paniek, maar de waarschuwing staat aan.

Extra complicatie: limiet op bandgebruik

De bandenleefduur is deze race al beperkt. Pirelli hanteert dit weekend een maximum van 25 ronden per bandenstel. Dat maakt strategieën gevoelig. Teams moeten nu rekening houden met zowel slijtage als het risico op snijwonden door grind.

Belangrijkste punten

  • Diepe sneden in banden ontdekt na vrijdagtrainingen op Lusail.
  • Sneden kwamen voor bij banden van alle vier de hoeken.
  • Nieuwe/uitgebreide grindstroken bij bochten 6, 10, 14 en 16.
  • Grind is scherp en niet afgerond, waardoor het makkelijker snijdt.
  • Pirelli en FIA houden het verkeer en de baan schoon; maatregelen mogelijk (safety car/rode vlag).
  • Maximaal 25 ronden per bandenstel dit weekend verhoogt de druk op teams.

Samengevat: Pirelli verhoogt de waakzaamheid. Teams moeten hun strategieën aanpassen. De FIA kan actief ingrijpen als het grind problemen blijft geven. Voorlopig zijn er geen directe bandenbreuken, maar het risico blijft aanwezig tijdens sprint en race.

nl_NLNL