Schokdempers zijn onmisbaar voor een goede wegligging en dan ook een vast onderdeel van iedere ophanging bij zowel auto’s als vrachtwagens. Ik hoor je denken: wat is precies een schokdemper, vering en ophanging? En hoe moet herken je problemen hiermee en hoe zijn deze op te lossen? Op deze pagina meer achtergrondinfo.

Ophanging van de auto

De ophanging heeft betrekking op alles wat te maken heeft met hoe de wielen aan het onderstel van de auto zijn verbonden. Hieronder vallen ook het veersysteem en de schokdempers. Het complete systeem is er op gericht dat het gewicht van de auto wordt ondersteund en de schokken worden geabsorbeerd en gedempt. Hierdoor zullen de wielen van de auto op een betrouwbare wijze contact houden met het wegdek.

Veersysteem

Als we dan verder kijken dan zorgt het veersysteem ervoor dat je op een comfortabele en veilige manier kan rijden en zorgt voor de (hopelijk) goede wegligging. Het veersysteem bestaat uit de schokdempers (of ook wel schokbrekers genoemd), veren en dempers.

Schokdempers

Schokdempers zijn onderdeel van het veersysteem. De belangrijkste functie van schokdempers is te zorgen dat de trillingen en schokken tijdens het rijden minder voelbaar zijn. Deze worden dus geabsorbeerd. Hiermee maken de wielen op een betrouwbare manier contact met de weg en zorgen ze voor comfort, een goede wegligging en veiligheid. Een schokdemper is een cilinder met daarin een zuiger, die is verbonden met de wielophanging via een stang. schokdempersOm zijn functie te vervullen moet een schokdemper een bepaalde hoeveelheid trilling kunnen absorberen. De hoeveelheid geabsorbeerde energie hangt af van het voertuiggewicht, de veerstijfheid en de trillingsfrequentie. De werking van hydraulische en hydropneumatische schokdempers is gebaseerd op twee basiseigenschappen van de vloeistof: de samendrukbaarheid en de viscositeit. Het principe van de hydraulische schokdemper is vrij eenvoudig. Een zuigerstang met een nauwkeurig gekalibreerd kleppensysteem beweegt in de werkcilinder die gevuld is met een speciale hydraulische vloeistof. De werkingskarakteristieken worden individueel geselecteerd voor de beste demping van de ophanging van elke auto.

Signalen voor defecte schokdempers en ophanging

Als bestuurder moet je je bewust zijn van de basissignalen die wijzen op problemen met de ophanging van de auto. Deze signalen zijn vaak op te merken tijdens het rijden:

  • Sterk schommelen van de auto na het passeren van een hobbel;
  • Aanzienlijk schommelen van de auto bij het remmen;
  • Ongelijke bandenslijtage;
  • Lekkage op de schokdemper (olie) of een olievlek op de grond;
  • Opzij trekken van het voertuig wanneer het stuur recht staat;
  • Trilling op de carrosserie en op het rempedaal tijdens het afremmen

Herken je deze signalen? Zorg er dan voor dat je snel inspecteert of er iets aan de hand is en of je een defect kan (laten) ontdekken. Te lang doorrijden en teveel schokken die niet goed worden gedempt kan leiden tot beschadigingen van het chassis en gevaarlijke situaties. Ook de banden zullen ongelijkmatig slijten en de auto zal uit balans zijn. Daarom is het beter om vroegtijdig te vervangen om reparatie en verdere schade te voorkomen. Wat kan je zelf doen? Visuele inspectie van de schokdempers is altijd mogelijk, ze moeten intact, niet gebogen en/ of droog zijn. De assen moeten ook intact en op hun plaats zitten. Als er lekken of andere gebreken zijn, moeten de schokdempers worden vervangen. Bij twijfel adviseren we je om een afspraak te maken bij een garage bij jou in de buurt.

Wat te doen met versleten schokdempers?

Vervanging is de meest effectieve oplossing. Wanneer één schokdemper aan vervanging toe is moet je ze wel als paar vernieuwen. Dit omdat je bij het vervangen van één schokdemper de kans hebt dat de auto uit balans raakt wat niet goed is voor het comfort, wielen en de veiligheid. Een revisie is een vrij goede uitweg, maar met een paar problemen. Maar niet alle schokdempers zijn vernieuwbaar. Dat is het eerste, en het tweede is dat het niet altijd makkelijk is om een winkel te vinden die weet hoe je reparaties goed uitvoert. Maar het is mogelijk. Ophangingen kunnen verschillen. In het ene geval gaat het bijvoorbeeld gewoon om slijtage, wat typisch is als de auto lang wordt gebruikt. En in een ander geval heeft het wiel van de auto een kuil in de weg geraakt, wat vooral bij hoge snelheid gevaarlijk is. Daarom kunnen verschillende onderdelen van de ophanging het begeven, omdat het een hele eenheid is. Het is hij in de eerste plaats lijdt bij het rijden op slechte wegen. Het is belangrijk voor de automobilist om vooraf te weten welke reparatiediensten voor de ophanging het meest gevraagd worden.

Informatiebron:

nl_NLNL