Verstappen behoudt titelstrijd na slimme strategie
Max Verstappen won de Grand Prix van Qatar. De race kreeg een andere wending door de maximale stintregel van Pirelli. Teams mochten niet langer dan 25 ronden achter elkaar rijden. Dat bepaalde de tactiek van veel ploegen.
Al vroeg in de race ontstond er een incident tussen Nico Hulkenberg en Pierre Gasly bij bocht 1. Gasly raakte een band lek. Hulkenberg moest direct opgeven. De safety car kwam naar buiten op ronde zeven. Dat gaf de meeste teams de kans om meteen naar binnen te gaan en de race in twee gelijke stints van 25 ronden te delen.
Bijna het hele veld maakte die keuze. Alleen McLaren bleef aanvankelijk buiten met Lando Norris en Oscar Piastri. Daardoor verspeelde McLaren een strategisch voordeel. Verstappen profiteerde.
Wat gebeurde er daarna?
Bij de herstart haalde Verstappen Norris makkelijk voorbij. De kopgroep reed daarna met enkele seconden tussenpozen. Piastri en Norris probeerden een voorsprong op te bouwen. Piastri kwam op ronde 24 binnen. Norris volgde een ronde later. Ze sloten in het veld op precies de juiste momenten in.
Toch bleek vrije baan geen garantie. Verstappen hield gelijke tred. Na zijn pitstop op ronde 32 kwam hij zelfs weer vlak achter Norris. Norris had daarna een flinke schrikmoment bij bocht 14. Dat kostte hem tempo. Piastri kreeg later ook een soortgelijk moment, maar bleef harder drukken.
Piastri finishte als tweede, op acht seconden van Verstappen. Op de teamradio zei hij dat hij sprakeloos was over het resultaat. Norris eindigde uiteindelijk als vierde nadat hij door zijn laatste stop terugviel. Een fout van Kimi Antonelli op de voorlaatste ronde hielp Norris nog aan plek vier.
Rest van het veld en uitvallers
Carlos Sainz behaalde het podium voor Williams. Hij vierde daarmee zijn tweede podium van het seizoen samen met het team. Racing Bulls-coureur Isack Hadjar leek op weg naar plaats zes, maar kreeg laat in de race een lekke band. Daardoor schoof George Russell op naar die zesde positie.
Fernando Alonso eindigde net achter Russell. Alonso maakte een spin bij bocht 10, maar verloor nauwelijks plaatsen. Charles Leclerc, Liam Lawson en Yuki Tsunoda completeerden de puntenfinish.
Hadjar en Lance Stroll sloten de race niet normaal af, maar werden toch geklasseerd omdat ze genoeg ronden hadden afgelegd. De echte uitvallers waren Hulkenberg en Ollie Bearman. Bearman kreeg tijdens de massale stops op ronde 32 een pitprobleem. Hij vertrok kort met een wiel los, verloor veel tijd en kreeg daarna tien seconden straf voor een onveilige release. Haas besloot later om de auto van Bearman uit de race te halen.
Gevolgen voor het kampioenschap
Door de zege blijft Verstappen in de titelstrijd. Hij staat nu twaalf punten achter leider Lando Norris. Oscar Piastri is vier punten achter Verstappen. De titelstrijd gaat dus naar de seizoensfinale in Abu Dhabi.
- Max Verstappen wint Qatar GP dankzij slimme pitstrategie.
- Maximale stintregel (25 ronden) was bepalend.
- McLaren bleef aanvankelijk buiten en verloor het strategische voordeel.
- Hulkenberg en Bearman waren de enige echte uitvallers.
De beslissing in Abu Dhabi wordt nu extra spannend. Verstappen en McLaren hebben allebei nog kansen. De tactiek van teams blijft cruciaal.