McLaren kiest voor de toekomst
McLaren stopte met grote upgrades aan de 2025-auto. Het team richt nu alle middelen op 2026. Volgens teambaas Andrea Stella zou doorgaan de 2026-project sterk hebben benadeeld. McLaren wil toekomstig kampioen worden. Daarvoor is een competitieve 2026-auto nodig.
Red Bull koos een andere weg
Red Bull bleef dit jaar juist volop doorontwikkelen. Eind september, bij Monza, kwamen er veel wijzigingen. Een nieuwe voorvleugel en een aangepast vloerontwerp veranderden de prestaties zichtbaar. Sinds die upgrade won Max Verstappen drie van de vier races. De aanpassingen brachten meer downforce en betere bandengebruik. Ook kon Verstappen de auto meer naar zijn smaak afstellen.
Mexico-update: slim hergebruik
Voor de Grand Prix van Mexico bracht Red Bull opnieuw een aangepast vloer en een wijziging aan de motorafdekking. Het team noemt dit een “make-from” update. Dat betekent dat ze een bestaand ontwerp hergebruikten in plaats van iets geheel nieuws te maken. Paul Monaghan, chief engineer, prees het werk uit Milton Keynes. De teamleden konden dit volgens hem doen, ook al werken ze tegelijk aan 2026.
Waarom McLaren anders handelde
McLaren bracht sinds juli geen grote upgrades meer. De laatste belangrijke wijziging was een compleet nieuwe vloer bij de Britse Grand Prix. Het team vond dat verdere doorontwikkeling van de 2025-auto weinig opleverde. Aerodynamisch zat die auto al bijna in zijn maximale ontwikkeling. Elke kleine winst kostte veel tijd en middelen.
- McLaren wil kampioenschappen winnen in de toekomst.
- De 2026-auto levert elke week veel grotere voordelen.
- Als kampioen heeft McLaren minder windtunnel- en CFD-tijd volgens de regels.
- De opbrengst van extra 2025-ontwikkeling was beperkt.
Beperkingen door testregels
De F1-regels geven minder windtunnel- en CFD-uren aan het winnende team. McLaren won vorig seizoen. Daardoor had het in 2025 minder testtijd dan sommige concurrenten. Stella zei dat het weken kost om één procentpunt aan aerodynamische efficiëntie toe te voegen. Voor 2026 voegt het team elke week veel meer downforce toe. Daarom besloten ze hun middelen te verplaatsen naar volgend jaar.
Red Bulls motivatie en risico
Red Bull geeft aan dat het een jaar lang moeite had met zijn ontwikkelmethodes. De doorontwikkelingen in 2025 zouden tegelijk dienen als validatie van hun tools en werkwijze. Succesvolle upgrades helpen dit seizoen en geven ook vertrouwen voor 2026. McLaren denkt dat Red Bull daardoor bereid is om wat van het 2026-project op te offeren. McLaren zag simpelweg minder voordeel in doorboren van het 2025-project.
Conclusie
De keuze is een strategische afweging. Red Bull gokte op snelle winst dit jaar en gebruikte bestaande oplossingen slim opnieuw. McLaren koos voor langere termijn. Het offert korte-termijn-upgrades op om sterker terug te komen in 2026. Beide strategieën hebben logische redenen en duidelijke risico’s.