Norris verrast met pole, Verstappen worstelt

De kwalificatie in Mexico leverde een onverwachte uitslag op. Lando Norris pakte de poleposition. Het verschil was 0,262 seconden. Max Verstappen kwam niet verder dan P5. Hij klaagde over gebrek aan grip tijdens de hele sessie.

Vrijdag toonde het beeld nog anders: Verstappen was over één ronde erg snel, Norris volgde op korte afstand. In de nacht tussen vrijdag en zaterdag veranderden beide teams hun set-ups en dat bepaal­de uiteindelijk het resultaat.

Belangrijkste verandering in de set-ups

Red Bull koos bewust voor iets minder responsief voorwielgedrag. Ze wilden zo piekmomenten op de achterbanden verminderen. McLaren deed het tegenovergestelde. Zij plaatsten meer gewicht op de neus. Dat gaf meer frontgevoel over één snelle ronde. Die keuze betaalde zich uit in kwalificatie.

  • Red Bull: minder scherpe voorkant om de achterbanden te sparen.
  • McLaren: iets meer op de neus om een snelle kwalificatieronde mogelijk te maken.
  • Gevolg: Norris pakte pole, Verstappen had te weinig grip op de dag van de kwalificatie.

Tyre behaviour: kern en oppervlak

Een grote oorzaak ligt bij het gedrag van de banden. De 2025 Pirelli-voorband is stijver dan voorheen. Dat maakt het lastiger om juiste balans te vinden. Er zijn twee belangrijke onderdelen in een band: de kern en het loopvlak. De kern moet eerst opwarmen. Dat duurt meerdere ronden. In de eerste kwalificatieronden komt de grip vooral van het nog koude loopvlak. De kern is dan te stijf om goed mee te werken.

Als het loopvlak te snel opwarmt voordat de kern meegeeft, oververhit het oppervlak. Dat veroorzaakt snelle degradatie. Dat is precies wat Red Bull in de lange runs zag: over één snelle ronde was de auto erg snel. Maar in racesimulaties stierven de achterbanden snel door de hoge piekbelastingen.

Waarom McLaren daar voordeel van had

McLaren bleek op dit circuit flexibeler. Het team houdt de temperatuur van de achterbanden veel beter onder controle. Daardoor kan de auto iets scherper worden afgesteld zonder dat de achterbanden snel kapotgaan. Die flexibiliteit gaf de McLaren een extra venster waarin een perfecte ronde mogelijk was.

Bovendien kon McLaren kleinere koelsleuven gebruiken. De auto leed dus minder onder de dunne lucht op hoogte. De aerodynamica bleef effectiever. De combinatie van koeling, bandentemperatuur en achterwielcompliance gaf McLaren het voordeel dat Red Bull niet had.

Mechanische reacties en baandetails

Er was ook een duidelijk verschil in hoe de auto mechanisch over oneffenheden reageert. Bij de uitkomst van Bocht 9 ligt een bult die de Red Bull vaker uit balans bracht. De McLaren bleef daar stabieler. Die extra soepelheid helpt om banden te sparen en vertrouwen te houden bij hoge snelheid.

Gevolgen voor de rijders

Het rijgedrag dat op dit circuit nodig is, vraagt veel schuiven en improviseren. Lando heeft daar recent meer vertrouwen in laten zien. Oscar Piastri worstelde weer. Hij was 0,6 seconden langzamer dan Norris en zat op P8. Het team gaf aan dat Oscar nog aan het leren is hoe hij de auto moet uitbuiten als de grip gering is en de wagen veel glijdt.

Tussen Norris en Piastri eindigden de twee Ferrari’s, met Charles Leclerc net voor Lewis Hamilton. De Ferrari bleek enkele tienden sneller dan de Red Bull. Carlos Sainz leverde een sterke ronde in de Williams, maar krijgt een straf van vijf plaatsen door een incident in de vorige race. Daardoor start hij vanaf positie 12.

Wat dit weekend betekent

Mexico laat zien hoe klein het venster is tussen perfecte en slechte bandentemperatuur. Op dit soort circuits wegen details extra zwaar. Set-upkeuzes, koeling en bandentemperatuur bepalen het verschil tussen pole en middenveld.

Red Bull heeft nog steeds snelheid over één ronde. Maar McLaren heeft meer flexibiliteit in bandentemperatuur en koeling. Die flexibiliteit kan op dit soort baanconfiguraties doorslaggevend zijn.

nl_NLNL