Wat is er gebeurd met Piastri?

Oscar Piastri zag zijn comfortabele leiding in een paar races draaien naar een achterstand. In de eerste 16 races van 2025 behaalde hij 14 podiums. Daarna volgden vier wedstrijden zonder top‑3. Een voorsprong van 34 punten na de GP van Nederland is in vijf races verdwenen.

De crash in Azerbeidzjan hielp niet. Maar in Austin en Mexico was Piastri simpelweg te traag. Dat gebeurde plotseling en scherp. Daardoor ontstonden veel vraagtekens.

Is McLaren bevooroordeeld naar Norris?

Op sociale media circuleerden al snel beschuldigingen dat McLaren Norris zou bevoordelen. Die theorie is onwaarschijnlijk. McLaren heeft geen baat bij het opzettelijk benadelen van een rijdende kampioenschapskandidaat.

Als het team één coureur boven de rest wil helpen, moet die keuze ook profiteren van het puntengevecht met Verstappen. Piastri zó ver terugzetten dat hij zelfs achter Verstappen valt, heeft daar geen enkele logica.

De werkelijke oorzaak: rijstijl en omstandigheden

McLaren en Piastri zelf wijzen naar iets anders. De combinatie van veel glijden en weinig grip in Austin en Mexico vraagt om een andere manier van rijden dan op veel andere circuits dit seizoen.

Volgens het team past die manier van rijden natuurlijker bij Lando Norris. Hij stuurt met veel gevoel. Hij combineert stuurbewegingen en gas heel nauwkeurig. Daardoor kan hij met kleine glijbewegingen door een bocht dansen en de auto laden aan de voorkant.

Piastri rijdt anders. Hij remt later en draait eerder het stuur in. Dat werkt uitstekend bij veel grip en hoge snelheid. Maar bij lage grip of als de auto op een bepaalde manier gaat schuiven, verliest hij vertrouwen. Zijn inzet bij het ingaan van de bocht wordt voorzichtiger. Dat was zichtbaar in de kwalificatie in Mexico.

Hoe Piastri probeerde het op te lossen

In Mexico zei Piastri dat hij “een aantal dingen behoorlijk moest veranderen in hoe ik rijd”. Hij omschreef het niet als een totaal andere rijstijl. Hij sprak over het toevoegen van extra gereedschap aan zijn arsenaal.

Hij experimenteerde tijdens de race. Dat ging deels goed. Maar veel van de verliezen waren klein en verspreid over elke sector. Opgeteld liepen die kleine verschillen snel op. Daardoor had hij zelfs zijn gebruikelijke sterke punten minder.

Belangrijkste factoren

  • Type circuit: veel glijden en lage grip in Austin en Mexico.
  • Rijstijlen: Norris profiteert van gevoelige stuur‑/gaspunten; Piastri is sterker bij veel grip.
  • Oppervlakkige aanpassingen: Piastri probeerde te veranderen, maar vond het moeilijk om dit snel te laten werken.
  • Incidenten: de crash in Azerbeidzjan ondermijnde zijn voorwaarde en ritme.

Wat betekent dit voor het kampioenschap?

Piastri toont bereidheid om te leren. Dat is positief. Hij erkent dat de laatste weekenden een andere aanpak vroegen. Hij wil niet rigide veranderen voor normale omstandigheden.

Als Brazilië en andere banen weer beter bij zijn natuurlijke stijl passen, zou hij snel moeten terugkeren op het niveau van de meeste van zijn races dit jaar. Als de dip aanhoudt, valt zijn titelstrijd volledig uiteen. Dat zal dan nieuwe vragen over de oorzaak oproepen.

Voor nu lijkt de verklaring eerder technisch en stilistisch dan bewust sabotage. Piastri heeft werk te doen. Maar hij heeft ook de juiste houding om daarvan te profiteren.

nl_NLNL