Wat er gebeurde

Mercedes verloor in Mexico waardevolle plekken door een omstreden teamorder halverwege de race. George Russell en Kimi Antonelli reden op dat moment rond plek vijf tot zeven. Een vroege botsing tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton veranderde de volgorde direct. Russell moest wijd en zakte terug naar plek zeven. Antonelli profiteerde en werd de leidende Mercedes.

Belangrijke momenten op een rij

  • Ronding openingsfase: Verstappen en Hamilton zorgden voor chaos, waardoor Russell posities verloor.
  • Lap 22: Antonelli pitte als eerste.
  • Lap 25: Russell volgde en tegen lap 30 reden ze weer dicht bij elkaar.
  • Lap 41: Mercedes instructeerde een omkeer van de posities (swap).
  • Eindsituatie: Beide auto’s kwamen over de streep als zesde en zevende.

Radio en spanningen in de auto

Op de boordradio klonken de frustraties duidelijk. Russell meldde meerdere keren dat hij meer tempo had en wilde aanvallen. Het team waarschuwde hem voor hoge rem- en bandentemperaturen. Russell antwoordde dat hij een snellere auto vlak achter zich had en dat stilstaan zijn banden kapot maakte. Uiteindelijk gaf het team de instructie om van positie te wisselen. Antonelli reageerde verrast en vroeg waarom. De ingenieur zei dat het een teambeslissing was en noemde Turn 4 als plek om de wissel te doen.

Waarom de wissel mislukte

De timing van de wissel bleek fataal. Russell had volgens eigen zeggen al versleten remmen, banden en motor, en kon daardoor Bearman niet passeren. Terwijl ze wisselden, kwamen ook Oscar Piastri en Max Verstappen langs. Daardoor eindigden Mercedes-coureurs lager dan ze hoopten: P6 en P7 in plaats van mogelijk P4 en P5.

Reacties van de coureurs

Kimi Antonelli zei na de race dat de instructie hem verraste. Hij wilde met het team terugkijken. Antonelli voelde dat hij dichtbij Russell zat en dat hij meer moest gaan pushen. Dat maakte zijn race kwetsbaar voor Piastri. Hij zei dat als ze de posities hadden vastgehouden, ze mogelijk Ollie Bearman hadden kunnen ondercutten en hoger waren geëindigd.

Russell legde de frustratie bij rivalen die volgens hem voordeel haalden door een bocht af te snijden in de openingsronde. Hij zei dat als hij als derde uit bocht één was gekomen, ze ook als derde hadden kunnen finishen. Daarnaast noemde hij de besluitvorming van het team onhandig: of je voert een wissel direct uit, of je doet het niet. Volgens hem kwam de beslissing te laat.

Wat het team zei

Teambaas Toto Wolff was niet fysiek aanwezig in Mexico maar volgde op afstand. Een teamvertegenwoordiger zei dat Wolff wil dat de pitmuur beslissingen neemt en niet van bovenaf stuurt. Het team gaf aan dat het moeilijk is te zeggen of een eerdere instructie het resultaat had veranderd. Ze wezen erop dat het die dag lastig was om in te halen door vuile lucht en lange DRS-treinen. De definitieve analyse moest nog plaatsvinden.

Gevolgen en volgende stappen

Mercedes verloor in Mexico waardevolle punten in de strijd om de constructeurspositie. Beide coureurs willen een grondige evaluatie van de beslissingen in de race. Het team staat voor de keuze om duidelijkere regels te maken voor teamorders. Anders loopt het risico vaker wrijving binnen de ploeg te zien.

Kort samengevat

  • Teamorder zorgde voor onvrede bij beide coureurs.
  • Timing van de swap bleek verkeerd.
  • Mercedes verliest punten in het constructeursklassement.
  • Er komt een teamreview voor de race in Brazilië.
nl_NLNL