Wat tonen de testfoto’s?
Mercedes-AMG heeft voor het eerst beelden vrijgegeven van het Concept AMG GT Track Sport tijdens tests op het circuit. De foto’s tonen een zwaar gecamoufleerde bolide die doet denken aan testruns op Bilster Berg. Mercedes spreekt in de persverklaring over ‘eerste fahrdynamische uitdagingen’ en noemt het voertuig een concept, niet het definitieve racevoertuig.
Opvallend is dat het testvoertuig onderdelen draagt die lijken op het toekomstige model, maar tegelijk nog veel elementen van het huidige GT3-model toont. Dat past bij een zogeheten mule car: een proefdrager die nieuwe componenten combineert met bekende onderdelen.
Techniek, mule-car en uitstraling
Volgens bronnen binnen Mercedes-AMG werkt Affalterbach Racing GmbH aan de opvolger van de Mercedes-AMG GT3. Dat project begon nadat HWA niet langer de bouw en ontwikkeling voor zijn rekening zou nemen. Voor de nieuwe auto wordt uitgegaan van een V8-turbomotor en een volledig carbon monocoque.
Een insider omschreef het testvoertuig als een “Frankenstein-auto” — niet als scheldwoord, maar als technische omschrijving: mix van oud en nieuw. Zo lijken dak, ramen en buitenspiegels veel op het huidige model, maar de neuspartij wijkt duidelijk af. De grille is een stuk kleiner en de frontsplitter heeft een andere opbouw. De motorkap toont nu een luchtinlaat waar eerder een uitlaatopening zat; dat duidt op luchttoevoer naar een bovenin geplaatste turbo.
Mercedes zelf benadrukt dat het concept gericht is op maximale rijdynamiek, intelligent lichtgewicht en een geoptimaliseerde gewichtsbalans. De fabrikant noemt ook ‚AMG-typische V8-antriebstechnologie’ en een complex aerodynamisch ontwerp.
- Ontwikkeling door: Affalterbach Racing GmbH
- Aangedreven door: V8-turbomotor (AMG)
- Chassis: full carbon monocoque
- Testruns: zichtbaar op circuits zoals Bilster Berg
Planning en uitspraken van leiding
Mercedes-amg geeft aan 2026 te zien als een puur ontwikkeljaar. Een uitlevering aan klantenteams in 2027 wordt als ambitieus beschouwd; 2028 klinkt realistischer. Thomas Jäger, verantwoordelijk voor de DTM-activiteiten bij Mercedes-AMG, zegt dat het hier om een concept gaat en dat Mercedes zal onthullen wanneer het zover is: «Tot die tijd houden we de spanning erin.»
Michael Schiebe, die binnenkort overstapt naar Mercedes‑Benz AG als bestuurslid voor productie, kwaliteit en supply‑chain, prees het team en zei over het concept: «De toekomst wordt extreem.» Mercedes benadrukt dat de tests bedoeld zijn om systemen en complexe componenten onder zware omstandigheden te valideren, zonder verdere details prijs te geven.
Kort samengevat: de vrijgegeven foto’s tonen een duidelijke stap richting een nieuwe GT3-bolide, maar het blijft voorlopig een prototype met zowel bestaande als nieuwe onderdelen. Verwacht nog geen definitieve specificaties totdat Mercedes de plannen volledig onthult.