Geen directe toezegging om te blijven
Ayhancan Güven vierde in 2025 een historische DTM-titel en werd de eerste Turkse kampioen van de serie. Toch heeft de 27-jarige Manthey-Porsche-coureur zich na het seizoen niet vastgelegd. Volgens eigen zeggen wordt zijn toekomst “in de komende weken” bepaald; hij noemt meerdere opties en wijst op veranderingen binnen de autosport.
Na het DTM-finale heeft Güven, voor zover bekend, geen interview gegeven waarin hij aankondigt zijn titel te verdedigen. Dat wekt de vraag: wil hij wel terugkeren naar de DTM of lonkt er iets anders?
Amerika trekt mogelijk
Een van de meestgenoemde scenario’s speelt zich in de Verenigde Staten af. Uit meerdere bronnen klinkt dat Güven wordt gelinkt aan een programma in de IMSA-serie. Manthey zelf stapt in 2026 met een Pro-auto in de IMSA, maar concentreert zich op het Endurance Cup, oftewel de vijf langeafstandsraces Daytona, Sebring, Watkins Glen, Road America en Petit Le Mans.
Daarnaast is Laurin Heinrich genoemd als kandidaat voor het Porsche-Penske LMDh-programma, dat na het WEC-uitstap in de VS verdergaat. Ook AO Racing, het sterke Porsche-team waar Heinrich in 2025 reed en bekend is om het “Rexy”-design, is een mogelijke werkgever als Güven een volledige IMSA-seizoen rijdt.
Formule E: kans of illusie?
Güven viel op tijdens de Formula E rookie-test in Berlijn, ondanks zijn gebrek aan formule-ervaring. Daardoor ontstonden direct geruchten over een overstap naar de elektrische klasse. Voor Güven, die momenteel als contracted driver per opdracht wordt betaald, zou een fabriekssitel in de Formule E aantrekkelijk kunnen zijn.
Toch zijn de plekken bij Porsche al grotendeels ingevuld. Pascal Wehrlein en Nico Müller zijn bevestigd voor het fabrieksteam. Ook bij Andretti (Jake Dennis en Felipe Drugovich) en Kiro-Cupra (Dan Ticktum en Pepe Marti) zijn de coureurs bekend. Die samenstelling laat bij die teams weinig ruimte voor een extra zitje.
- Mogelijke opties voor Güven in 2026: IMSA Endurance-campagne met Manthey.
- Volledig IMSA-seizoen voor AO Racing (Rexy-team).
- Een fabriekssitel in de Formula E — op dit moment onwaarschijnlijk door bezette stoelen.
- Blijven in de DTM en zijn titel verdedigen.
Wat betekent dit voor de DTM?
Güven wordt ook door Red Bull ondersteund. Bij Porsche klinkt dat men voor Güven andere rollen kan zien dan alleen de DTM, zeker in tegenstelling tot een coureur als Thomas Preining, wiens kwaliteiten het beste tot hun recht komen in de traditionelere DTM-opzet met één rijder per auto. Dat vergroot de kans dat de serie haar nieuwe kampioen verliest.
De DTM zou in 2026 daarmee niet alleen kunnen te maken krijgen met het vertrek van Rene Rast, maar mogelijk ook met dat van de regerend kampioen. Een definitieve keuze van Güven is nog niet gevallen; verwacht duidelijkheid in de komende weken.