De BMW E60 (5-serie) had de moeilijke taak om de befaamde E39 op te volgen. De E39 was de maatstaf in het E-segment en werd tot 2003 geproduceerd. In 2003 moest de E60/61 het stokje overnemen als de 5de generatie van de 5 serie en zich handhaven tegen de Mercedes E-klasse en de Audi A6, geen eenvoudige taak. 

Het design van de E60 

In niets lijkt de E60 op zijn voorganger. Het lijnenspel en de lampen/gril zijn compleet verschillend. Dit resulteerde in twee kampen, het ene kamp vond het model spuuglelijk en niet in de modelijn van BMW passen, het andere kamp vond het design prachtig. Het was wel direct duidelijk dat BMW een andere weg had ingeslagen en dat de andere modellen een soortgelijk design zouden krijgen, wat later zichtbaar werd in de BMW 1-serie. 

Hoewel het design inmiddels is geaccepteerd door de meeste BMW liefhebbers, vraag deze grote middenklasser naar mijn mening wel grote velgen minimaal 17 inch (groter dan 18-inch velgen komen de rijeigenschappen niet ten goede) en geeft het M-pakket de auto net wat meer body.

De techniek van de E60    

De E60 zat in vergelijking met de E39 die nog redelijk mechanisch was, bomvol met elektronica. Hierin liep deze 5-serie voor op zijn concurrenten. Een rijtje van deze vernuftige elektronica staat hieronder: 

  • iDrive (de eerste BMW die met dit systeem werd uitgerust) 
  • Head-up display
  • Active cruise control 
  • Active steering 
  • Adaptive headlights
  • Dynamic Stability Control
  • Night Vision
  • Voice control

Stuk voor stuk mooie techniek, maar ook erg gevoelig voor storingen natuurlijk. Deze elektronica kan bij oudere exemplaren voor problemen zorgen welke we verderop in dit artikel gaan behandelen. 

De motoren van de E60

BMW staat er om bekend om bij elk model een enorm motorgamma aan te bieden. De E60 is hier absoluut geen uitzondering in. Bij de introductie waren alleen 6 cilinders verkrijgbaar, bij de benzine varianten was de instap versie een 520i. Deze motor had een 2171 cc inhoud 4 kleppen per cilinder en leverde 170pk. Hiermee was de topsnelheid dik boven de 200 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h werd binnen 9 seconden afgelegd. Na de facelift in 2007 werd de 520i geleverd met een 4 cilinder. Deze motor had 163pk en nagenoeg dezelfde prestaties als de zescilinder, maar de zescilinder heeft natuurlijk een mooiere vermogensafgifte en is eveneens stiller. Het verbruik van de 4 cilinder is daarentegen een stuk gunstiger. Naast meerdere type zescilinders werd E60 ook geleverd met twee acht cilinders en in de legendarische M5 lag zelfs een V10 met meer dan 500 pk. 

Voor de diesels geldt in zekere mate hetzelfde verhaal, bij de introductie werden ze enkel geleverd met zescilinder diesels, in 2003 werd de M57TUD30 (530d) gebruikt. Deze heerlijke diesel leverde 215 pk en had maar liefst 500 Nm koppel. Daarnaast ging deze dikke diesel redelijk zuinig om met diesel, een perfecte kilometervreter dus. Vanaf 2005 werd de 5-serie ook geleverd met een viercilinder diesel, deze twee liter diesel levert 163 pk en is in combinatie met een handbak extreem zuinig, wanneer er veel snelweg kilometers worden gereden is 1 op 20 echt haalbaar, wel zaak om je dan aan de maximumsnelheid te houden. Helaas gaat elke auto boven de 140 km/h een stuk meer brandstof gebruiken. 

Rijeigenschappen E60

Zoals verwacht rijdt een E60 mits goed onderhouden subliem. Het onderstel communiceert goed en je kunt de auto precies insturen en als het droog is en je hebt a-merkbanden is de 5 serie als een spoortrein. Als het nat is en je besluit elektronische hulpmiddelen uit te schakelen kan de E60 je verrassen, helemaal als je niet gewend bent om met een achterwielaangedreven auto te rijden. 

Het puntje onderhoud waar we hierna opkomen is ook belangrijk voor de rijeigenschappen. Omdat een E60 zo’n geraffineerd onderstel heeft merk je ook direct als deze defecten heeft, daarnaast zijn imitatie onderdelen en C-merk banden een slecht idee, hiermee kunnen de in essentie uitstekende rijeigenschappen verloren gaan. 

Veel voorkomende problemen bij de E60 

Dat de E60 niet foutloos is had je waarschijnlijk al begrepen, daarom staan hieronder de meest voorkomende problemen beschreven: 

  • Brandstof gerelateerde problemen, er kunnen problemen optreden in de brandstofpomp. Dit kun je merken door minder vermogen en hoog verbruik. Dit probleem komt met name voor bij pre-facelift modellen. 
  • Draagarmrubbers kunnen versleten zijn waardoor er speling optreed, het onderstel communiceert dit door een “bonk bonk” geluid.
  • Een automaat kan problemen geven als deze geen onderhoud krijgt. 
  • Bij diesels kunnen de welbekende swirl flaps afbreken. Vaak worden deze preventief verwijderd.
  • De 520d kan op latere leeftijd problemen krijgen met de turbo. De 525d en 530d hebben hier nagenoeg geen last van (indien er normaal mee wordt gereden en de turbo na een lange rit mag afkoelen, dus de auto niet direct wordt uitgezet). 
  • De E60 is gevoelig voor slechte uitlijning, hierdoor kan de auto vreemd aanvoelen. Dit kun je ook zien aan scheef afgesleten banden. 
  • Een defecte iDrive kan kostbaar zijn om te vervangen
  • Een panoramadak kan op leeftijd gaan lekken
  • Met Name de snellere modellen zoals de 535d en natuurlijk helemaal de M5 hebben complexe techniek, deze modellen zijn dan ook gevoeliger voor achterstallig onderhoud. 

Aankoopadvies E60/E61  

Natuurlijk zijn er een hoop clichés omtrent de aankoop van een gebruikte auto. Zoals ingevulde onderhoudsboekjes, niet te veel eigenaren, geen eentjes en tweetjes op het nummerbord etc. 

In het geval van een E60 zijn de clichés wel waar, als deze grote middenklasser niet tijdig onderhoud krijgt, kun je veel kosten krijgen aan achterstallig onderhoud. Met name de elektronica kan nog wel eens voor problemen zorgen. Hiervoor zou je echt naar een specialist moeten, want standaard uitleesapparatuur komt vaak niet diep genoeg in het systeem. Een E60 kopen met brande waarschuwingslampjes is dus af te raden. Te meer omdat handelaren ook wel snappen dat een auto zonder storingen beter verkoopt en ze dus waarschijnlijk al wel een poging hebben gedaan om dit op te lossen. Daarnaast is de onderhoudshistorie belangrijk, en dan verdienen rekeningen(facturen) de voorkeur boven ingevulde onderhoudsboekjes (die kan iedereen invullen).

Tot slot kan het verstandig zijn om dan wel of niet tegen betaling 3 maanden garantie te bedingen. In veel gevallen komen eventuele gebreken binnen een paar weken wel aan het licht. Toch zal dit een uitdaging zijn, omdat garagehouders ook weten dat een E60 voor hoge onvoorziene kosten kan zorgen. 

nl_NLNL