De Volvo V70 is termen van verkoopaantallen de meest succesvolle Volvo van de laatste decennia. Alleen van de 340/360 en 440/460 werden er meer verkocht. De Volvo Type 2 die werd gebouwd tussen de 2000 en 2007 was, en is nog steeds zeer geliefd. De reden, waarschijnlijk het vriendelijke en degelijke imago van de Volvo, je staat niet snel voor paal in een Volvo. Daarnaast speelt de hoge betrouwbaarheid en het veilige imago waarschijnlijk ook een rol. En gelukkig werd dit type nog met ‘echte’ Volvo motoren geleverd, de 5-cilinders.
Geschiedenis van de Volvo V70 2
Toen in januari 2000 de Volvo V70 werd gelanceerd verbaasde Volvo vriend en vijand met alleen de introductie van de nieuwe V70, waar was de S70 gebleven? Maar de onverbiddelijke Zweden uit Göteborg verklaarden kalm dat er geen was en ook niet kwam. De V70 ziet er enigszins uit als een S80-stationwagen, en hij was inderdaad gebaseerd op hetzelfde modulaire P2X-platform, maar hij is ongeveer 110 mm korter en 30 mm smaller. Waarschijnlijk dacht Volvo dat een S70 te dicht bij ofwel een S60 of S80 in de buurt kwam te liggen. Uiteindelijk kraaide niemand meer naar de S70 en ging de V70 als zoete broodjes over de toonbank. In het introductiejaar werden er in Nederland meer dan 6000 verkocht. Dit is voor een auto in deze prijsklasse een gigantisch aantal. Het totale marktaandeel was dat jaar meer dan 1%.
Motoren en uitvoeringen V70
Bij de lancering waren er een aantal verschillende varianten om uit te kiezen. Er zijn verschillende benzinemotoren beschikbaar, de 2,4-liter motor van 140 pk is overgenomen van de vorige generatie V70, evenals de 170pk-versie van dezelfde motor. De 200 pk sterke 2.4T-motor was enigszins verbeterd ten opzichte van de 193 pk sterke motor van de ‘oude’ V70, en de 2,3-liter T5-variant met 250 pk behoeft weinig introductie. Wie op zoek was naar een diesel had een prima 2,5 liter turbomotor tot zijn beschikking.
In juni 2000 introduceerde Volvo de V70 Cross Country-terrein versie, die de chique uitstraling van de Audi allroad weerspiegelt en is uitgerust met de 200 pk sterke 2,4-liter benzinemotor. Uitrustingsniveaus waren redelijk, maar je moet toch eigenlijk wel een edition bestellen voor een mooi uitrustingsniveau. De Conventionele 140 pk en 170 pk benzinemotoren bleven in de loop der jaren beschikbaar, terwijl een 163 pk sterke D5 common-rail 2,4-liter dieselmotor in de zomer van 2001 verscheen. De Volvo V70 Cross Country werd begin 2002 omgedoopt tot XC70 en er werden ook BiFuel-versies van de 140 pk V70 aangeboden. In 2003 lanceerde Volvo de V70 R. Inmiddels een iconische verschijning in de mintgroene kleur met maar liefst 300 pk onder de motorkap.
De rijeigenschappen van een V70
De dynamiek van de Volvo V70 is beter dan je zou verwachten. Body roll is duidelijk wanneer je de grote Volvo in een bocht zet, maar de besturing voelt nauwkeurig aan en de rijeigenschappen zijn goedaardig en voorspelbaar. De vijfcilinder-motoren zijn geweldig, hoewel de instapversie met 140pk niet over-bemeten lijkt, is deze beslist niet langzaam. Alle motoren zijn geruststellend stil en het meest thuis op de buitenweg/snelweg. Van de modellen haalt de snelle T5 de meeste krantenkoppen met zijn topsnelheid van 250 km/h en het vermogen om de sprint van 0-100 km/h in minder 7 seconden af te leggen. De R is natuurlijk nog sneller naar de 100 km/h, slechts 6 seconden. De turbodiesel (D5) is een toonbeeld van souplesse en in combinatie met een handbak extreem zuinig, 1:18 is echt haalbaar.
De facelift van 2004
In 2004 werd een belangrijke facelift doorgevoerd in het assortiment. De belangrijkste wijzigingen die het meest zullen opvallen, waren een meer gestroomlijnde set bumper en grill met duidelijke achterlichten die op alle modellen werden gemonteerd. Er waren wijzigingen in de interieurbekleding en er werden verschillende stukjes nieuwe technologie toegevoegd. De T5 kreeg ook een boost van 10 pk tot 260 pk. Voor het modeljaar 2006 werd nog een extra powerboost ingevoerd met de D5-diesel van 185 pk. Desondanks bleef de 163 pk sterke motor in 2.4D-vorm en er ook nog altijd de 130 pk sterke diesel. Later in 2006 kwam er ook een 180 pk sterke 2,0-liter 5-cilinder turbo benzinemotor beschikbaar. Alle modellen kregen op dat moment buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers.
Hoe is een Volvo v70 2 als occasion / youngtimer ?
De Volvo V70 is een traditioneel solide gebouwde Volvo met een verticale achterruit die enorme ladingen kan vervoeren. De vorm is echter niet de gebruikelijke bak met plaatvormige zijkanten, met elegant taps toelopende schouders die langs de flanken van de auto lopen. Volvo claimt een achterbankinhoud van 1641 liter.
Waar de oude V70 allemaal scherpe hoeken en boxy looks had, is deze v70 type 2 helemaal rond. Ontwerper Horbury heeft op een slimme manier de kromming van de zijruiten van voor naar achter verkleind, voor maximale stijl aan de rij-zijde en maximaal draagvermogen aan de zakelijke kant. Die achterkant onderscheidt zich, net als voorheen, door de inmiddels gebruikelijke pilaren van achterlichten van Volvo.
Het interieur
Het interieur is redelijk tijdloos en goed afgestemd op de bestuurder, de zithouding is gewoon erg goed. Daarnaast is de ergonomie ook prima in orde, door de naar de bestuurder gekantelde middenconsole zit alles binnen handbereik. Verder zijn de stoelen subliem en op veel manieren in te stellen, zodat bijna iedereen een goede zitpositie kan krijgen. Helaas weerstaat het interieur van deze Volvo de tand des tijds minder goed dan bijvoorbeeld een Audi. De bekleding op de stoelen wil nog wel eens scheuren, het stuur kan een soort van gaan vervellen en krakjes in het interieur is deze Volvo ook niet vreemd.
Waar moet je op letten bij aanschaf van een v70?
De Volvo V70 heeft nog geen significante gebreken gemeld, maar zoals bij elke stationwagen moet je de achterste laadruimte controleren op tekenen van schade. De vijfcilinder motoren zijn bulletproof, met uitzondering van de 250 pk sterke variant, turbo problemen komen wel eens voor. Daarnaast kunnen de diesels op hoge leeftijd last krijgen van zuigerveren/tuimelaars problemen. De motor maakt dan een kloppend/ploppend geluid, een dure reparatie. Controleer bij de krachtigere modellen de banden zorgvuldig, want die kunnen snel met de witte vlag zwaaien als er ‘pittig’ met de auto is gereden. Met de Cross Country-controle voor de juiste wieluitlijning en inspecteer de ophanging en uitlaat als je vermoedt dat deze aan iets zwaarder is blootgesteld dan een met gras begroeide parkeerplaats. De automaatbakken zijn gewoon goed en houden het lang vol, toch moet je er tijdens een proefrit op letten dat deze soepel op en neer schakelt. En tijdens stationair draaien niet pingelt. Kleine schokjes hoeven geen probleem te zijn en kunnen eventueel worden opgelost met het spoelen van de automaat. De kosten liggen tussen de 250-400,- euro. Dit spoelen zou eigenlijk periodiek moeten gebeuren, om de 100.000 kilometer is aan te raden. Verder kan de voorvering slap worden, dit merk je met name als je over verkeersdrempels rijdt. Dit is natuurlijk op te lossen door een setje nieuwe schokdempers.