AdBlue is een vloeibare oplossing die wordt gebruikt om de NOx-uitstoot (of te wel stikstofoxiden) van dieselmotoren te beperken. AdBlue wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem tussen de de motor en de SCR-katalysator en zorgt ervoor dat de stikstofoxiden worden omgevormd naar stikstof en water. Hierdoor heb je dus een lagere NOx uitstoot.

In dit artikel gaan we verder in op wat AdBlue precies is.

Wat is AdBlue

Zoals hierboven uitgelegd is AdBlue een waterachtige oplossing die wordt toegevoegd in het motorsysteem. AdBlue is een mengsel van gedemineraliseerd water en zuiver ureum

adblue dieselNiet alle personenauto’s zijn uitgerust met een dergelijke systeem, je auto moet beschikken over een SCR systeem. SCR staat voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie. Dit zijn vooral Euro 6 dieselmotoren. Vanaf 2014 werd dit systeem geintroduceerd bij vrachtwagens maar vanaf 2014 ook in diverse personenauto’s. Diverse modellen van diverse merken maken gebruik van een SCR-katalysator zoals bijvoorbeeld Audi, BMW, Citroën, Ford, Mazda, Opel en Peugeot.

Hoe kan ik AdBlue bijvullen?

Waar je AdBlue kan bijvullen verschilt per auto, soms zit de bijvuldop naast de Diesel tankdop maar soms zit die ook onder de motorkap. Weet je het niet zeker? Raadpleeg dan de handleiding van je auto! Het gaat vaak om een blauwe draaidop met daarop de tekst AdBlue.

Het bijvullen van AdBlue kan je zelf uitvoeren, je koopt simpelweg een jerrycan AdBlue en vult het reservoir bij. Even de dop eraf draaien en gieten maar. AdBlue is vaak verkrijgbaar in een 5 of 10 liter verpakking en verkrijgbaar bij diverse (online) winkels. AdBlue kopen kan bijvoorbeeld eenvoudig bij deze webshop.

Wanneer moet ik het bijvullen?

Als jouw auto is voorzien van een SCR systeem dan zit er waarschijnlijk ook een meter in de auto waaraan je het niveau van AdBlue kunt zien. Hou de meter goed in de gaten en vul AdBlue bij zodra het niveau te laag wordt.

Heb je een onderhoudsbeurt voor je auto gepland dan zal de monteur in de werkplaats vaak ook het niveau controleren en waar nodig bijvullen. Als het AdBlue reservoir leeg raakt moet je het echter op tijd zelf bijvullen, zorg ervoor dat er altijd voldoende vloeistof in het reservoir zit maar vul het reservoir niet teveel. Als je namelijk teveel van de vloeistof in de tank giet, kan die overlopen. Je hebt dan de kans dat het middel gaat kristalliseren waardoor de vulhals van het reservoir verstopt raakt. Hou dus op tijd op met het vullen van het reservoir. Bij twijfels adviseren wij altijd om het bij te laten vullen door een vakgarage bij jou in de buurt.

Bewaaradvies

Denk erom dat AdBlue bij kamertemperatuur en op donkere plaats bewaard wordt aangezien het middel kan bevriezen bij -11 graden celcius en omdat de samenstelling van het product kan wijzigen door de blootstelling aan UV licht. Bewaar het dus op een donkere plaats en op een niet te koude plek.

Stikstofoxiden?

Stikstofoxiden (NOx) komen vooral vrij bij verbrandingsprocessen, waarbij zuurstof (O2) en stikstof (N2) uit de lucht met elkaar reageren. Deze verbrandingsprocessen vinden met name plaats bij voertuigen met een diesel verbrandingsmotor. NOx is bijzonder schadelijk voor het milieu en is bijvoorbeeld 40 keer giftiger dan koolstofmonoxide (CO) en 4 keer gevaarlijker dan stikstofmonoxide (NO).

Door het toevoegen van AdBlue treedt er een chemisch proces op waardoor de emissieuitstoot van stikstofoxiden tot wel 80% worden verminderd doordat een groot gedeelte wordt omgezet in stikstof en water.

nl_NLNL