Kort overzicht

De eerste vrije training in Mexico speelde zich af op een zeer vuile, weinig grippende baan. Dat maakte de sessie lastig interpreteerbaar. Verstappen was razendsnel in de kwalificatiesimulatie. Op de lange runs kreeg hij het moeilijker. De McLarens reden sterk op de lange afstand, maar zij gebruikten een zachtere band dan Red Bull. Daardoor zijn directe vergelijkingen lastig.

Wat de tijden tonen

Dit zijn de gemiddelden van de lange runs op vrijdag:

  • Lando Norris — 1:21.806 (9 ronden) – C4 soft
  • George Russell — 1:22.402 (7 ronden) – C3 medium
  • Oscar Piastri — 1:22.476 (10 ronden) – C4 soft
  • Kimi Antonelli — 1:22.647 (11 ronden) – C3 medium
  • Max Verstappen — 1:22.821 (10 ronden) – C3 medium
  • Lewis Hamilton — 1:22.847 (6 ronden) – C3 medium
  • Charles Leclerc — 1:22.879 (11 ronden) – C3 medium

Belangrijkste conclusies

De lage grip lijkt de sterke kant van de C4-softband te benadrukken. McLaren profiteerde daarvan op de lange runs. Dat kan de indruk wekken dat McLaren objectief sneller is. Maar veel van het verschil komt door de bandkeuze.

Oscar Piastri had wederom moeite om het ritme van teamgenoot Norris te volgen. Hij noemde zijn losse snelle ronde op softs vrij gemiddeld en wil morgen aan de consistentie werken. Piastri ziet dit niet als een voortzetting van zijn problemen in Austin.

Norris miste FP1 omdat Pato O’Ward de auto in die sessie bestuurde. Toch was zijn lange-runtempo sterk. Hij gaf aan de grens van de auto snel te vinden, maar zei ook dat de balans erg wisselde over een enkele ronde.

Waar Verstappen voordeel heeft

Opvallend was het verschil in front-endgrip tussen Red Bull en de concurrentie. Vooral in de langzaam rijdende bochtencombinatie van bocht 4-5 heeft Verstappen een duidelijk voordeel. Hij kan eerder insturen en behoudt grip bij een flauwere aanrijhoek. Dat kost de anderen snel een paar tienden per ronde.

Leclerc volgt Verstappen op korte afstand op de tijdlijst, maar verliest ook vooral in diezelfde bochtcombinatie. Ferrari lijkt soms met een hogere motorstand te rijden. Dat helpt bij rechte stukken en bij het testen van plankslijtage en remkoeling. Daarnaast lijkt Ferrari’s maximale vleugelstand iets lager dan die van Red Bull, McLaren en Mercedes, wat ook rechtuittempo oplevert.

Mercedes en overige teams

Mercedes kwam er op de langzaam bochten goed uit. Kimi Antonelli zette een kwalificatieronde tussen Leclerc en Norris in. Toch waren zowel Russell als Antonelli niet tevreden over de lange runs. Ook Verstappen en de Ferrari-coureurs klaagden over gebrek aan grip.

Een deel van die klachten kan worden verklaard door het feit dat de medium C3 dit weekend minder goed werkte op de vuile, warme baan. Teams zullen balansinstellingen blijven aanpassen. In Mexico verandert de temperatuur en de grip zeer snel door de dunne lucht. Daardoor kunnen wagenbalans en onderlinge verhoudingen ineens omslaan.

Wat te verwachten

Rekening houdend met de bandvoorkeuren en de wisselende balans, is er morgen waarschijnlijk meer duidelijkheid. Verwacht schuivende verhoudingen. Kleine aanpassingen aan de set-up kunnen hier grote gevolgen hebben.

  • Verstappen sterk in één ronde, minder op lange run.
  • McLaren snel op lange afstand dankzij softband.
  • Mercedes goed uit bochten, maar ontevreden over lange runs.
  • Ferrari toont rechtuittempo mogelijk door motormodus en lagere vleugel.
nl_NLNL