Intro
Ford en HRT brengen in 2026 een Evo-versie van de Mustang GT3. Het team wil met het pakket de prestaties aanscherpen na het debuutjaar. HRT-teamchef Ulrich Fritz zegt dat het team zijn potentieel nog niet volledig heeft benut en hoopt dat de Evo daar verandering in brengt.
Wat is er veranderd aan de voorkant?
De grootste ingreep lijkt zich aan de voorzijde te concentreren. De Mustang is een front-middenmotor met een grote V8. Daardoor blijkt de auto te weinig downforce op de vooras te genereren. In beeldmateriaal van testdagen is een klein flapje zichtbaar voor elk voorwiel. Die flappen zijn bedoeld om extra downforce te creëren.
Bij eerdere tests op de Nürburgring-Nordschleife waren die flappen al zichtbaar. Dat wijst erop dat Ford en HRT al langere tijd aan een oplossing werken. Tot nu toe werd de ventilatie van het voorwielhuis verzorgd via drie louvres bovenop de spatbordrand. Die opzet blijkt niet optimaal en is vermoedelijk de aanleiding voor de update.
Daarnaast zijn er nieuwe velgen ontwikkeld die lucht uit het wielhuis moeten afzuigen. Die onderdruk kan extra neerwaartse kracht op de vooras opleveren. Verder meldt Multimatic-monteur Lewis Jones dat het resultaat van alle aanpassingen neerkomt op een ‘geoptimaliseerde auto’. Ford-engineer Alex Allmandinger zegt dat data uit meerdere jaren zijn samengebracht in het Evo-pakket.
- Nieuwe flappen vóór de voorwielen voor extra downforce
- Aangepaste velgen die lucht uit het wielhuis afvoeren
- Herziening van de wielhuisventilatie in plaats van alleen louvres
Wat betekent dit voor de DTM-prestaties?
Doel van het Evo-pakket is niet alleen meer grip op de vooras, maar ook minder bandenslijtage. Bandenslijtage was een groot aandachtspunt bij de Mustang. Ook aan de remmen wordt gesleuteld, een zwak punt volgens insiders. Als deze punten verbeteren, moet dat de rondetijden en de kwalificatieresultaten ten goede komen.
In het Ford-premiereseizoen eindigde HRT met Arjun Maini en Fabio Scherer vaak in het achterste middenveld. Kwalificaties leverden weinig oomph op en dat maakte het lastig om naar voren te rijden. De hoogtepunten waren twee vijfde plaatsen van Maini op het Norisring en in Spielberg. In Oostenrijk leek podiumpotentieel aanwezig, maar een slecht uitgevoerde pitstop op zaterdag en een defecte aandrijfas op zondag haalden die kansen weg.
Ford publiceerde onlangs een testvideo in de VS met een grijze Mustang Evo. Zowel Ford als het team houden veel details nog dicht bij de borst, maar de zichtbare wijzigingen en eerdere tests op de Nordschleife laten zien dat er gericht wordt gewerkt aan de zwakke punten van de Mustang. Of dat in 2026 leidt tot het eerste podium in de DTM moet de praktijk uitwijzen.