Straffen en gevolgen in Interlagos

Oscar Piastri kreeg een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten. De straf volgde op een botsing bij de herstart na de safetycar in Interlagos. Hij leek aanvankelijk als tweede over de streep te komen. Door de straf zakte hij naar plek vijf.

Wat gebeurde er precies?

De botsing ontstond bij bocht 1. Piastri probeerde van de vierde naar de tweede plek te gaan. Hij duwde aan de binnenkant voorbij Kimi Antonelli. Daarbij raakten de twee elkaar.

Antonelli maakte daarna contact met Charles Leclerc. Leclerc moest hierdoor zijn race staken. De wedstrijdleiding stelde vast dat Piastri volledig verantwoordelijk was voor de aanvaring.

Waarom werd hij schuldig bevonden?

De stewards hanteerden de richtlijnen voor inhalen aan de binnenkant. Die regels zeggen dat de aanvallende rijder voldoende overlap moet hebben vóór en bij het apexpunt. Piastri voldeed daar volgens hen niet aan. Zijn vooras stond niet naast de spiegel van Antonelli op het juiste moment.

Piastri remde en blokkeerde zijn wielen toen hij probeerde te vermijden dat hij Antonelli raakte. Dat lukte niet en er ontstond contact. Door die botsing werd Antonelli weggedraaid en raakte Leclerc betrokken.

Piastri’s reactie

Piastri zei na de race dat hij niet wist waar hij heen moest gaan. Hij gaf aan dat hij niets anders zou hebben gedaan. Volgens hem was verder naar binnen gaan te ambitieus. Hij stelde dat hij al zo ver mogelijk naar links was gegaan.

  • Tijdstraf: 10 seconden
  • Strafpunten: 2
  • Uitslag na straf: vijfde plaats
  • Gevolg: Leclerc uitgevallen

Impact op het kampioenschap

De straf kostte Piastri waardevolle punten. Hij verloor terrein op zowel Lando Norris als Max Verstappen. Norris won de Grand Prix. Verstappen finishte als derde nadat hij vanuit de pits was gestart.

Kortom: de beslissing van de stewards en de toegepaste richtlijnen bepaalden het uiteindelijke resultaat. Piastri blijft achter met vragen, maar de straf bleef staan.

nl_NLNL