Wat er is gebeurd

Stoffel Vandoorne blijft tóch bij Peugeot voor het WEC-seizoen 2026. Een voorgenomen overstap naar Genesis Magma Racing ging op het laatste moment niet door. De breuk had vooral te maken met onenigheid over verplichtingen in Formula E.

Waarom de Genesis-deal stukliep

Vandoorne had aangegeven dat hij zijn loopbaan niet in Formula E wilde beëindigen. Hij heeft geen vast stoeltje voor het aankomende FE-seizoen, maar werd recent als reservecoureur bij Jaguar aangekondigd. Dat gaf wrijving met Genesis.

Teamleider Cyril Abiteboul wilde geen coureurs die werk combineren tussen WEC en Formula E. Hij noemde zorgen over mogelijke kalenderconflicten in 2027 en de extra testbelasting door de komst van de Gen4-auto’s. Daardoor ging de deal alsnog niet door.

Waarom Peugeot plots een extra rijder zocht

Peugeot stond aanvankelijk met een vrijwel complete line-up voor 2026. Nick Cassidy en Théo Pourchaire waren bevestigd als vervangers voor Mikkel Jensen en de vertrekkende Vandoorne. Paul di Resta, Loïc Duval, Malthe Jakobsen en Jean-Éric Vergne leken ook vast te staan.

Na de race in Fuji meldde Vergne dat hij volgend jaar minder fulltime WEC wil rijden. Hij wil ruimte maken voor zijn werkzaamheden in Formula E en voor de ontwikkeling rond Peugeot’s 2027-project. Stellantis gaf hem die ruimte. Daardoor ontstond er onverwacht een plek in de line-up.

Nieuwe jonge rijders bij Peugeot, maar niet direct voor 2026

Op de rookietest op 9 november krijgt de Peugeot 9X8 twee nieuwe coureurs toegewezen naast de eerder aangekondigde Nick Cassidy. Dat zijn Mathias Beche en de Brit Alex Quinn. Beche heeft Le Mans-ervaring en Quinn viel op in LMP2 sinds 2023. Verwacht wordt echter dat zij niet meteen in de 9X8 zullen rijden tijdens het volledige 2026-seizoen.

Waarom Vandoorne goed past

Er is geen ruzie tussen Vandoorne en Peugeot. Beide partijen hadden ineens behoefte aan elkaar. Peugeot miste een rijder. Vandoorne stond zonder vaste plek na de mislukte Genesis-overstap.

Daarom besloten ze opnieuw samen te werken. Vandoorne rijdt in 2026 voor Peugeot in de 9X8. Dit wordt zijn derde opeenvolgende seizoen bij het team.

Invloed op de resterende races

De late wijziging verandert niets aan de startopstelling voor de komende Bahrain 8 Hours. Bij de #94 9X8 neemt Pourchaire nog steeds Vandoorne’s plaats in. De #93 wordt gereden door Mikkel Jensen, Paul di Resta en Jean-Éric Vergne.

Samenvatting van de situatie

  • Vandoorne blijft bij Peugeot in 2026 na misgelopen deal met Genesis.
  • Genesis wilde geen coureurs die WEC en Formula E combineren.
  • Vergne reduceerde zijn inzet, waardoor Peugeot een extra rijder nodig had.
  • Nieuwe jonge rijders krijgen tests, maar lijken niet meteen deel van de volledige 2026-line-up.
nl_NLNL