Vaak beschouwd als het kleine broertje van de Golf, is de Volkswagen Polo de laatste jaren steeds volwassener geworden. Hij is langer en breder dan ooit, met een grotere wielbasis, wat nog meer hoofd- en beenruimte betekent voor bestuurder en passagiers. Een grotere bagageruimte van 351 liter creëert voldoende ruimte voor elke shoppingtrip of avontuur. Geen wonder dat de nieuwe Polo is bekroond met diverse prijzen en bovenaan in de lijstjes heeft gestaan van de meest verkochte auto’s (zoals op 1 in 2018). De VW Polo is populair als gebruikte auto maar voordat je er een aanschaft is de moeite waard om te kijken naar de mogelijke problemen en het aankoopadvies. Op deze pagina meer info!

Waar moet ik op letten bij een gebruikte Volkswagen Polo?

vw polo problemenZoals bij alle aankopen van gebruikte auto’s, moet je controleren op tekenen van schade door een ongeval, zoals ongelijke paneelopeningen. Zoek ook naar eventuele parkeerschade, zoals slijtage aan bumpers en stoepranden, want alleen de versies met hogere specificaties hebben parkeersensoren voor en achter. Als je toevallig een instapmodel S koopt, houd er dan rekening mee dat je je smartphone niet kunt verbinden met het infotainmentsysteem zonder de App Connect-optie, dus kijk goed naar het specificatieblad van de auto voordat je tot aanschaf overgaat.

Is een gebruikte Volkswagen Polo betrouwbaar?

De VW Polo is een eeuwige favoriet. Net als de Golf verkoopt de kleine auto al jaren als zoete broodjes. Dit succes kan alleen iets te maken hebben met de betrouwbaarheid ervan. De Polo is zeker geen slechte auto, maar zelfs de topverkoper gaat niet met een schone lei op pad. De huidige, vijfde modelgeneratie is immers tot nu toe nagenoeg vrij van mankementen.

VW Polo 4e generatie (2002-2009) mankementen

Een Polo van de vierde generatie is al zeker 11 jaar oud. Geen wonder dat de problemen zich kunnen opstapelen, vooral met een verwaarloosd exemplaar. De vierde generatie Polo (9N, 9N2 en 9N3) komt niet altijd goed uit de bus in de rapporten van de experts. In het Duitse “TÜV-rapport 2014” worden voornamelijk defecten aan de assen en aandrijfassen opgemerkt, evenals klachten over de voet- en parkeerremmen. Vanaf het zesde jaar zijn er extra problemen met de remslangen. De opvolger daarentegen is tot nu toe vrijwel vrij van mankementen, alleen het olieverlies van de aandrijflijn is volgens het rapport vrij hoog. Een soortgelijk beeld van de kleine auto van Wolfsburg komt naar voren uit de pechfrequentie. Pas na de facelift van 2005, die uitgebreide technische verbeteringen en een veel modernere voorkant in plaats van het Lupo-gezicht met zich meebracht, namen de problemen volgens de ADAC merkbaar af. In zijn statistieken wordt de Polo vermeld met een paar eigenaardigheden: Benzinemodellen die tot 2003 zijn gebouwd, ondervonden vrij vaak defecten in de druksensor van het inlaatspruitstuk. Er was een speciale goodwill-regeling voor het overslaan van motordistributiekettingen op de 1.2 TSI en 1.4 TSI tot modeljaar 2009. Ook fouten in de lambdasonde (benzinemotoren tot 2006), defecte stiftbobines (benzinemotoren vanaf 2005) en kapotte koelvloeistoftemperatuursensoren (benzinemotoren 2002/2003) zorgden voor problemen.

VW Polo 5 uit 2009-2017 (6R & 6C) problemen

De nagenoeg smetteloze Polo V is sinds 2009 op de markt en in april 2014 vond er een facelift plaats. Als het om de motoren gaat, bestrijkt de Polo een vrij breed prestatiespectrum voor een kleine auto. Afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering leveren de benzinemotoren van de vierde generatie tussen de 40 kW/55 pk en 132 kW/180 pk. Het aanbod aan dieselmotoren is dunner en varieert van 47 kW/64 pk tot 96 kW/130 pk. Met de 5e generatie van de Polo liggen de waarden voor de benzinemotoren tussen 44 kW/60 pk en 162 kW/220 pk in de Polo R WCR. De oliebranders halen tussen 55 kW/75 pk en 77 kW/105 pk. Een bi-fuel variant voor gebruik met autogas (LPG) werd ook aan het assortiment toegevoegd (60 kW/82 pk en 63 kW/86 pk).

Bepaalde Polo’s die tussen 1 mei 2017 en 12 oktober 2018 zijn geproduceerd, waren onderworpen aan een terugroepactie die verband hield met een ontwerpfout met de veiligheidsgordels achterin; het gewicht van de middelste passagier die opzij schuift tijdens het wisselen van rijstrook met hoge snelheid kan de gordel losmaken van de persoon die naast hem zit. Neem contact op met een plaatselijke VW-dealer om er zeker van te zijn dat de auto die je overweegt een afstandsstuk heeft tussen de twee gespen die dit probleem verhelpen.

In Nederland werden duizenden Polo’s terug naar de garage geroepen vanwege problemen met de handrem. Volgens de RDW kan een bepaalde stelmoer losraken. Dan zou de handrem niet werken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het gaat om modellen die zijn gebouwd tussen 12 oktober 2017 en 22 oktober 2018. Vraag uw plaatselijke VW-dealer of de Polo van jou dit ook heeft zodat de garage de handrem afstellen en de stelmoer borgen met een zogeheten contramoer.

Het risico bestaat dat er olie in de rembekrachtiger komt van sommige Polo’s die tussen 8 oktober 2019 en 6 februari 2020 zijn gemaakt via verschillende vacuümleidingen. Het hele systeem moet worden gecontroleerd door een VW-technicus voor het geval er olie in het systeem zit, en onderdelen moeten worden vervangen als dat het geval is. Neem contact op met een plaatselijke dealer voor meer informatie.

Als je op zoek bent naar snelheid ga dan voor een bijzonder WRC-model met 220 pk. Als je op zoek bent naar zuinigheid ga dan voor de 1.2 TDI BlueMotion. Daarnaast viercilinder TSI-motoren met turbocompressor en bi-fuel, d.w.z. LPG-aandrijving. Tip: 1.2 TSI met 105 pk en DSG-versnellingsbak – meer rijplezier zit er niet in deze klasse. Maar er zijn ook mogelijke problemen, de distributiekettingen van 1.2 en 1.4 TSI. Het probleem is niet nieuw bij VW: als hij rammelt tijdens een koude start, breng hem dan naar de werkplaats, anders bestaat er kans op motorschade! Schokkende DSG-automaat maakt starten en manoeuvreren moeilijker, een garage kan dit verhelpen met nieuwe software. Het stationair toerental van de 1.2 TSI is te laag en sommige turbomotoren verliezen vermogen. Defecte bougies en koplampen worden ook vaak gemeld, evenals draaiende bandenspanningscontrolesystemen.

VW Polo VI (AW) 2017 tot heden

De Polo VI met type aanduiding AW is de zesde generatie Polo die werd gepresenteerd in juni 2017. Dit model is gebaseerd op het nieuwe MQB A0-platform. Na de Seat Ibiza (6F) is de Polo VI het tweede voertuig op dit platform dat ook gebruikt zal worden voor andere modellen van Seat, Volkswagen, Audi en Skoda. In het najaar van 2020 werd de Polo visueel opnieuw ontworpen met de overstap naar het modeljaar 2021.

Zoals wel vaker aan het begin van een nieuwe serie, kende ook de Polo VI (type AW) enkele terugroepacties. De riemgespen, de stuurinrichting en verkeerd afgestelde trommelremmen werden aangetast. Deze problemen zouden nu allemaal moeten worden opgelost als een gebaar van goede wil of onder garantie. Ben je in het bezit van een van de beginjaren, informeer dan zeker of alles volgens specificatie is gerepareerd! Elektrische problemen doen zich steeds vaker voor bij nieuwe auto’s, waarin veel meer elektronica is ingebouwd dan in het verleden. Helaas is de Polo VI (type AW) geen uitzondering. Gebreken in de start-stopfunctie, het uitvallen van de automatische ruitenwissers of storingen in de centrale vergrendeling zijn bekend. Dit zijn echter problemen die qua kosten bijna altijd snel en positief kunnen worden opgelost als onderdeel van de voertuiggarantie of als een gebaar van goede wil. Ook zijn er defecten in het lakwerk gemeld. Het lakwerk kan over een groot gebied losraken, vooral op de achterklep. Dit gebeurt vaak na een bezoek aan een wasstraat, dus met de hand wassen is wellicht een goed idee!

De Polo VI (type AW) heeft de modernste TSI benzinemotor of de bekende 1.6 TDI diesel. In principe moeten alle problemen die zich met de vorige versies hebben voorgedaan, hier worden geëlimineerd. De langwerpige distributiekettingen behoren tot het verleden, de motoren lopen met een tandriemaandrijving. De riem moet echter regelmatig worden gecontroleerd en zo nodig worden vervangen (kosten rond de 500 euro). Zoals gebruikelijk bij motoren met directe injectie kan cokesvorming optreden. Het kan dan nodig zijn om het inlaatspruitstuk of de EGR-klep te reinigen. Ook bij turboladers moet u rekening houden met schade na veel kilometers. Alleen de toekomst kan uitwijzen hoe robuust de huidige generatie Polo-motoren werkelijk is, vooral in de krachtige Polo GTI.

Conclusie problemen met de Polo IV, V en VI

De Polo V (6R & 6C) en de Polo VI (type AW) in het bijzonder zijn beide werkelijk uitstekende auto’s van hoge kwaliteit. Het goede onderstel garandeert niet alleen een uiterst geslaagd compromis tussen comfort en sportiviteit, maar ook hoge veiligheidsreserves. Alle motoren zijn bijzonder zuinig en hebben doorgaans een lange levensduur als de voorgeschreven service- en onderhoudswerkzaamheden correct worden uitgevoerd. Over het algemeen zijn de laatste twee generaties van het Polo-model daarom een ​​goede keuze bij het kopen van een gebruikte auto. Normaal gesproken zijn bijna alle slijtage- en reserveonderdelen online te vinden tegen zeer redelijke prijzen. Als je het niet zelf wilt doen, raden we u aan naar een onafhankelijke werkplaats te gaan, vooral voor oudere Polo-voertuigen. Er is bijna geen monteur die de techniek van de VW Polo niet kent! Hoe zit het met jouw ervaringen? Heeft uw polo het moeilijk in een gebied dat we nog niet hebben behandeld? Laat een reactie achter en help de andere polorijders in onze community!

nl_NLNL