Zoals bekend is bij motoren de distributieriem of distributieketting vaak de achilleshiel van verbrandingsmotoren. Er zijn helaas veel auto’s te noemen waarbij de distributieriem dan wel ketting een zwak punt is. Bij een verbrandingsmotor is de distributieriem/ distributieketting verantwoordelijk voor het aandrijven van de nokkenas, die net als de krukas waarop de zuigers zitten de kleppen geleidt. Als deze breekt of verschuift, is een motorstoring (en schade) onomkeerbaar. Met deze modellen moet je voorzichtig zijn.

Auto’s met zwakke distributieriemen:

  • Volkswagen 1.4 TSI-motor
  • Renault 1.6 16v-motor
  • Renault de 1.5 liter dCi K9K-dieselmotor (van 65 tot 110 pk)
  • Fiat 1.3 JTD-motor
  • Opel 1.6-motor
  • Opel 2.0-liter D20DTH-dieselmotor met 170 pk
  • De PSA 1.6 liter e-HDi DV6 en 2.0 liter HDi DW10 dieselmotoren (van 110 tot 150 pk). Deze motor is terug te vinden in de auto’s van de PSA (Stellantis) groep, zoals diverse Peugeot, Citroën en Opel modellen.
  • De PSA 1,2-liter VTi/PureTech EB2 driecilinder benzinemotor (van 68 tot 130 pk op benzine) die terug is te vinden in diverse Peugeot, Citroën en Opel modellen. De eerste generatie van deze riem sleet voortijdig, vooral op modellen met een turbo (110 en 130 pk). Sinds 2018 monteert de fabrikant een andere riem, maar het is aan te raden om de riem sneller te vervangen (6 jaar of 100.000 km), om problemen te voorkomen.

Auto’s met zwakke distributiekettingen:

  • De 1.6 liter Turbo N14-benzinemotor van de BMW-groep die vooral terug te vinden is in Mini-modellen (Cooper S R56 en JCW), maar ook bij de auto’s van de PSA groep zoals de Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel. Dit aangezien het niets anders is dan de 1.6 liter THP-motor.
  • BMW N47-dieselmotor: 2.0 liter N47- en 3.0 liter N57-dieselmotoren die zijn gemonteerd in de modellen van BMW (16d tot 30d), van 2007 tot 2014.
  • 2.0-liter Ingenium-dieselmotor twee distributiekettingen van Jaguar/ Landrover. De modellen die het betreft zijn geproduceerd van 2015 tot 2019. De motoren vind je met name in de Range Rover Evoque.
  • 2,2-liter MZR-CD R2-dieselmotoren (150 en 175 pk, van 2008 tot 2013) van Mazda heeft vaak last van slappe distributiekettingen. Met name terug te vinden in de Mazda 6.
  • 1.2 liter TCe/DIG-T H5F-benzinemotor (100 tot 130 pk) bij Renault, Nissan en Mercedes. Vooral de modellen tussen 2012 en 2019.
  • 1.2 liter Twinport Ecotech benzine (85 pk, van 2006 tot 2015) van de Opel Corsa
  • 1.6 liter CDTi B16DTU en B16DTE dieselmotoren (110 pk, van 2015 tot 2018) tevens van Opel.
  • 1.3 liter Multijet SDE dieselmotor (70 tot 95 pk) tussen 2008 en 2014 te vinden bij Alfa Romeo (MiTo), Fiat (onder andere Panda, 500, Grande Punto), Lancia (Ypsilon, Musa) , maar ook bij Citroën (Nemo), Opel (Corsa, Astra, Combo) en Peugeot (Bipper)
  • 1,2 liter en 1,4 liter TSI/TFSI EA211-benzinemotoren (85, 105, 122 tot 160 pk, van 2005 tot 2013)  van de Volkswagen groep (VW, Audi, Seat en Skoda). Vanaf 2011 (1.4 TSI) en 2015 (1.2 TSI) heeft de fabrikant deze motoren geüpdatet
  • De 2,0-liter TSI EA113-benzinemotor (200 tot 210 pk, van 2004 tot 2015) geeft problemen met de spanners van Golfs GTI.
  • Audi 2.0 TFSI-motor
  • Ford 1.0 EcoBoost-motor

Tijdig vervangen van de distributieriem en ketting

Het is belangrijk om een distributieriem en distributieketting tijdig te controleren en te vervangen omdat deze onderdelen een essentiële rol spelen in het functioneren van de motor van een voertuig. De distributieriem of distributieketting zorgt ervoor dat de nokkenas, die de in- en uitlaatkleppen bedient, in de juiste positie wordt gehouden ten opzichte van de krukas. Dit zorgt ervoor dat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten en dat de verbranding van brandstof en lucht in de cilinders optimaal verloopt.

Als de distributieriem of distributieketting breekt of uitrekt, kan dit leiden tot ernstige motorschade, zoals kleppen die op de verkeerde momenten openstaan en in botsing komen met zuigers. Dit kan leiden tot een vastgelopen motor en dure reparaties. Door de distributieriem of distributieketting op tijd te vervangen, voorkomt u deze problemen en zorgt u ervoor dat uw voertuig veilig en betrouwbaar blijft rijden.

De vervangingsintervallen voor de distributieriem en distributieketting verschillen per automerk en -model en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type motor en de rijomstandigheden. Het is daarom belangrijk om de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant te raadplegen en de distributieriem of distributieketting te vervangen volgens de aanbevolen intervallen. Wil je weten wanneer jouw distributieriem vervangen moet worden? Klik dan op de volgende link: Wanneer distributieriem vervangen

nl_NLNL