De welbekende 1.9 tdi motoren van de VAG groep zijn in heel veel merken en modellen gemonteerd, van Audi tot Skoda!
De eerste generatie van deze motor stamt al uit 1991, destijds bekend als de TDI-VP en was leverbaar als -75, 90 en 110 pk en de brandstof werd geleverd via een Bosch-rotatiepomp. De sterkste variant kenmerkt zich door het gebruik van een turbine met variabele geometrie en een zwevend vliegwiel (deze wordt op leeftijd vaak vervangen voor een vast vliegwiel). De motor werd van 1991 tot 2010 aangeboden in een breed scala merken in modellen in de VAG en werd snel populair vanwege het lage brandstofverbruik en de goede dynamiek. Maar kreeg ook kritiek vanwege zijn luidruchtige karakter.
De techniek achter TDI
De directe brandstofinjectie die in de 1.9 TDI-motoren wordt gebruikt, vereist een zeer hoge precisie en hoge druk. Over het algemeen zijn dieselmotoren met directe injectie luider dan die met indirecte injectie, daarom werd een tweetraps injector in de 1.9TDI-motoren geïntroduceerd.
Deze oplossing maakte de implementatie mogelijk van de zogenaamde pre-injectie met traditionele hogedruk “Bosch pomp” brandstofpompen die vanaf het begin gemonteerd waren op 1.9 TDI-motoren. De eerste kleinere injectie bereidt de cilinder voor op de hoofd injectie van brandstof in de cilinder en verbetert de hoofd-verbranding, die niet scherp is, dat wil zeggen, het vermindert het geluid. De 1.9 TDI-VP maakt gebruik van een turbocompressor, intercooler, EGR-klep en verwarmingselementen in het koelsysteem voor gemakkelijk starten bij lage temperaturen.
De nieuwe PD generatie
In 1998 kwam een nieuwe generatie 1.9 TDI – 1.9 TDI PD op de markt. Deze maakt gebruik van pomp-mondstuk injectie, die de traditionele injectoren en pompen heeft vervangen. Deze oplossing hielp de injectiedruk te verhogen en zo het brandstofverbruik te verlagen (in de praktijk is het verschil nihiel) en de prestaties opnieuw te verbeteren. In dit geval was er helaas al een klein neveneffect naar voren gekomen: iets hogere onderhoudskosten, deze motor had een zwevend vliegwiel en een turbine met variabele geometrie.
Het luidruchtige karakter van de TDI
De enige beschuldiging tegen de 1.9 TDI en 1.9 TDI PD is dat ze behoorlijk luidruchtig zijn. Gelukkig is dit ongemak alleen voelbaar in auto’s uit de lagere klasse, en over het algemeen bij lage snelheden. Bij het rijden met een snelheid van ongeveer 100 km / u valt het lawaai mee, maar het verschil met bijvoorbeeld een diesel van BMW is aanzienlijk. Het is belangrijk op te merken dat om de trillingen tegen te gaan, de fabrikant (VAG) motorsteunen gebruikt met met olie gevulde rubbers.
De TDI was baanbrekend in de jaren ‘90
Eind jaren ’90 bracht Volkswagen met de TDI een oplossing die later in veel personenauto’s zal worden toegepast. Het injectiesysteem met pomp-verstuiver maakte het mogelijk om een nog hogere injectie-druk te bereiken, waardoor het brandstofverbruik werd verlaagd. Helaas hebben noch de tweetraps injector pomp noch het pomp-sproeisysteem de belangrijkste nadelen van de TDI-motor weggenomen: diesel gerammel en sterke trillingen die worden doorgegeven aan auto’s, pedalen en stuurwielen van kleinere auto’s. Als u een luid geratel onder de motorkap van uw auto hoort, hoeft dat niet te betekenen dat er iets mis is met de motor – dat doen alle 1.9 TDI motoren.
De pompverstuiver was een verbetering
Met de komst van pompverstuiver, begon de 1.9 TDI-motor rustiger te lopen en nam het rauwe geluid iets af. Daarnaast hadden deze motoren een iets lagere uitstoot wat natuurlijk steeds belangrijker werd.
Bij de 1.9 TDI-motor met pompverstuiver, is het extra belangrijk om de distributieriem tijdig te vervangen. Er is een zeer hoog mechanisch vermogen nodig om de zuiger van de injectiepomp te bewegen. Daarom wordt de distributieriem extra belasting.
Distributieriem intervallen TDI motoren
Met de 1.9 TDI-motor zijn de intervallen voor het vervangen van de distributieriem aanzienlijk verschillend en variëren van 60000 km tot 120000 km. Dit is afhankelijk van de motor generatie. Koopt je een auto met een 1.9 TDI motor, dan vervangt je bij onduidelijkheid van de laatste wissel, het best direct de distributieriem.
Meest betrouwbare 1.9 tdi generatie
De meest betrouwbare tdi generatie zijn de eerdere versies van de 1.9 TDI-diesel, die een roterende pomp en een vermogen van 75 tot 110 pk heeft. De meest populaire versie is de dieselmotor met 90 pk. Meestal is het met turbines met vaste geometrie, en met een beetje geluk heeft de auto geen zwevend vliegwiel meer. Een 90 pk sterke 1.9 TDI-motor kan met regelmatig onderhoud 500.000 km halen, zelfs als de bestuurder een zware rechtervoet heeft.
Het verbruik van de 1.9 TDI motor
Natuurlijk niet onbelangrijk voor een diesel, het verbruik! TDI motoren kunnen heel zuinig zijn, met name de eerste generatie met 75, 90 en 110 pk kunnen met gemak een gemiddeld verbruik halen van 1:18 en als je een rustige rijder bent is 1:20 helemaal niet uitzonderlijk. De nieuwe generatie met pompverstuiver is iets gevoeliger voor de rijstijl van de bestuurder. Als je rustig rijdt is een verbruik van 1:18 ook prima te halen, maar als je stevig doorijdt kan het ineens 1:15 worden. Natuurlijk nog steeds geen slechte waarden. Het olieverbruik is doorgaans beperkt tot een 0,5 liter per 10.000 km, wanneer jouw TDI meer gebruikt, kan het duiden op een lekkage of ruimte op een van de onderdelen.
De 2.0 TDI vs de 1.9 TDI
Toen de 2.0 TDI-motor in 2003 verschene, dacht men dat de 1.9 TDI langzaam zou verdwijnen uit het motorengamma van de VAG groep. Helaas bleek de nieuwe diesel erg onbetrouwbaarder te zijn. Mede hierdoor werd de 1.9 TDI nog ruim 6 jaar geleverd in verschillende VAG modellen. Dus als je voor de keuze staat om een 1.9 TDI of 2.0 TDI aan te schaffen, kies dan voor de oudere generatie motoren. Deze bieden doorgaans veel meer zekerheid en hebben vergelijkbare prestaties.
CONCLUSIE – 1.9 TDI-motor
De 1.9 TDI-motor is geleverd in heel veel modellen en uitvoeringen, zodat je gemakkelijk een kan vinden die bij je past. Als de TDI regelmatig een oliewissel heeft gehad, dan zijn het betrouwbare, zuinige en best snellen werkpaarden.
Natuurlijk kun je een keer pech hebben met de aanschaf van een auto met 1.9 TDI-motor. Gelukkig zijn het relatief eenvoudige blokken en zijn lage reparatiekosten eerder regel dan uitzondering.
Trackbacks/Pingbacks