Een koppeling vervangen kost al snel meer dan 400,- euro. De prijs is afhankelijk van het merk en daarnaast het uurtarief van je garage. Reken er wel op dat een monteur minimaal een halve dag bezig is om dit onderdeel te vervangen. Onverwachtse kosten (zoals het vervangen van een koppeling) zijn altijd een tegenvaller. Daarom staat in dit korte artikel beschreven hoe je de levensduur van jouw koppelingsplaten kunt verlengen. Let op! als de koppeling reeds is versleten, dan ontkom je niet aan het vervangen van dit onderdeel. Daarom begin ik met een introductie over hoe je kunt vaststellen dat de koppeling of koppelingsplaten versleten zijn.

Symptomen versleten koppeling

Een versleten koppeling is op meerdere manieren vast te stellen. De meest simpele manier is het feit dat het koppelingspedaal hoog aangrijpt. Dit wil zeggen dat pas aan het eind van de koppelingsslag de auto in beweging komt. Meestal is vloeiend optrekken onmogelijk geworden.
Een andere manier om te merken dat de koppeling versleten is, is om constant 80 km/h te rijden, de auto vervolgens in de vijfde versnelling te zetten en vol gas te geven. Als de auto toeren maakt, maar niet versnelt, is de koppeling waarschijnlijk versleten. Tot slot kun je de auto ook op de handrem zetten deze vervolgens in de versnelling zetten en de koppeling laten opkomen. Als de auto niet afslaat, dan is je koppeling waarschijnlijk versleten. Dit is overigens niet heel goed voor je auto, doe dit dus niet te vaak.

De do’s om je koppeling heel te houden

  • Druk de koppeling volledig in en laat hem volledig los als de auto in een bepaalde versnelling rijdt. De meeste slijtage aan een koppeling is wanneer het pedaal slechts half wordt ingedrukt.
  • Doe een hellingsproef op de handrem en niet op de koppeling.
  • Rij altijd in de eerste versnelling weg in plaats van de tweede of derde versnelling. 
  • Probeer bij het naderen van een stoplicht rustig vaart te minderen zodat je in sommige gevallen direct door kan rijden en niet volledig tot stilstand komt. 
  • Pas bij het terugschakelen het motortoerental aan. Til het gaspedaal een beetje op terwijl je de koppeling loslaat.

De Don’ts om je koppeling heel te houden 

  • Laat je voet niet op het koppelingspedaal rusten, maar zet het er naast. 
  • Trap het koppelingspedaal niet overdreven hard in, doe het geleidelijk. 
  • Schakel niet bij een te laag toerental. 
  • Parkeer je auto niet in de versnelling. Hier is de handrem voor bedoeld. 
  • Probeer niet onnodig veel te schakelen. 

Om af te sluiten, uiteindelijk ontkom je ergens in de levensduur van een auto niet aan het vervangen van een koppeling. Sommige automerken zoals bepaalde type Volvo’s hebben een hele lange levensduur en vaak wordt dit merk bereden door rustige bestuurders. Wil je zolang mogelijk doen met jouw koppeling, pas dan de bovenstaande tips toe en behandel het koppelingspedaal met beleid.

nl_NLNL