De vierde generatie van de Skoda Octavia beleefde zijn première in november 2019. Het voertuigmodel, dat wordt beschouwd als een populair alternatief voor de VW Passat, is verkrijgbaar als sedan of stationwagen. De vierde Skoda Octavia is in de afgelopen jaren voortdurend verder ontwikkeld maar zijn kinderziektes en problemen (zoals bij de voorganger, de Octavia III) daarom uitgesloten? Jammer genoeg niet! Zelfs in de eerste jaren van zijn bestaan ​​liet de Skoda Octavia IV geen vlekkeloze indruk achter. Autobezitters hebben last van verschillende zwakke punten en fouten die zowel stationwagens als sedans met zich meebrengen. Het maakt niet uit of de modellen een benzine- of dieselmotor hebben of hybride. Alhoewel deze Skod goed bekend staat en de Skoda rijders het over het algemeen als een solide en betrouwbare auto beschouwen heeft dit model ook zijn zwakke punten. Op deze pagina enkele zaken waar autobezitters zeker op moeten letten.

Veelvoorkomende klachten over de Skoda Octavia IV

Hierbij een korte opsomming van veelgehoorde klachten over de Skoda Octavia IV:

  • Talrijke foutmeldingen & elektronische problemen
  • Software-updates nodig
  • Oogverblindende chromen strips in het interieur
  • Vergeten transportsloten

Conclusie: de elektronica is het zwakke punt van deze auto. Met de Skoda Octavia IV krijgen bestuurders een solide voertuig dat indruk maakt met stabiele technologie. Het is afwachten hoe het model de komende jaren gaat presteren bij de periodieke keuringen. Het is echter duidelijk dat de elektronica een van de grootste zwakke punten is van de Skoda Octavia IV.

Lawaai van de ventilator

skoda octavia 4Het is niet ongebruikelijk dat de koelventilator nog enkele minuten blijft draaien nadat de Skoda Octavia IV is uitgeschakeld. De bezorgdheid van sommige automobilisten dat er mogelijk een probleem is, is echter ongegrond. De naloop was bij de voorganger al een besproken onderwerp en in de vierde generatie is er niets veranderd. Als de auto wordt uitgeschakeld terwijl het roetfilter wordt gereinigd, blijft de ventilator nog even draaien om het proces te voltooien. Geen reden tot paniek!

Problemen met oliesensor en oliepeil

Uit onderzoek is gebleken dat sommige Skoda bezitters ook problemen hebben met de oliesensor. Er verschijnt dan een foutmelding op het scherm die de chauffeurs adviseert om naar de werkplaats te gaan. De storing is blijkbaar bekend bij Skoda en is niet gebaseerd op een defecte oliesensor, maar op een softwarefout. Een update kan helpen.

De oliesensor is nodig om te informeren dat een olieverversing noodzakelijk is. Ook in dit kader hoorden we over verschillende foutmeldingen omdat de melding na controle en bijvullen van de motorolie niet uitging. Als dit gebeurt, moet de peilstok worden uitgetrokken en opnieuw worden geplaatst om de melding te verwijderen.

Geluidsoverlast door vergeten transportsloten

In feite is dit “probleem” niet uniek. Meerdere eigenaren van een Skoda Octavia IV maakten melding van ongebruikelijke rijgeluiden tijdens het rijden, zoals gerommel of geratel van het chassis. Wat bleek, de dealers waren vergeten de transportvergrendelingen van de schokdempers te verwijderen. De rubberen buffers worden vaak gebruikt om de veerweg van nieuwe auto’s te beperken en om de rijhoogte te vergroten zodat er geen schade ontstaat tijdens transport per trein of schip. De buffers zijn meestal op het eerste gezicht herkenbaar doordat ze een zichtbare kleur hebben, zoals geel of blauw.

Ontwerp en afwerking

Klinkt gek, maar veel Octavia bezitters hebben last van de chromen strips die aan de binnenkant van de deuren zitten. Waarom? Afhankelijk van het zonlicht kunnen de strips zo gaan blinken door de zonnestralen dat ze verblinden werken en vormen daarom een veiligheidsrisico. Sommige bezitters hebben zelfs de sierstrips al bedekt met folie om de vervelende schittering te voorkomen. Bij sommige modellen, bijvoorbeeld de “Ambition”, zijn de strips sowieso zwart.

In termen van kwaliteit hebben sommige automobilisten kritiek op de afwerking van de deur- en raamlijsten. Wat vooral vervelend is, is de scheve uitlijning van de twee chromen strips op de ruit, die bij sommige voertuigen tussen de voor- en achterdeuren duidelijk zichtbaar is. Het gebruik van hard plastic in de auto kan iets goedkoop overkomen maar de Skoda Octavia IV is dan ook aanzienlijk goedkoper dan de duidelijk beter afgewerkte VW Passat.

Diverse elektronische problemen en foutmeldingen

Talloze eigenaren van de Skoda Octavia IV melden diverse elektronische problemen en foutmeldingen die op het display verschijnen. De front assistent, die de bestuurder waarschuwt voor naderende gevaren, wordt vaak getroffen.

Ook zijn er klachten over foutmeldingen die betrekking hebben op bijvoorbeeld de cruise control, de parkeerhulp en het noodremsysteem.

Ook geldt dit voor het “eCall” noodoproepsysteem, de airbags en het navigatiesysteem. De auto kan nog gewoon bestuurd worden maar bestuurders moeten voorbereid zijn op de vervelende foutmeldingen en waarschuwingen. Het is nog onduidelijk of verschillende software-updates (soms door middel van terugroepacties) zullen helpen om de fouten te verhelpen.

Tip: het kan helpen om de auto niet direct te starten, maar het contact een paar seconden aan te zetten voordat u de motor start. Sommige eigenaren hebben er goede ervaringen mee en melden dat het aantal foutmeldingen (ook bij Bluetooth of CarPlay problemen) hierdoor is afgenomen.

Terugroepactie: software-updates nodig

Enkele Skoda-bezitters werden door de fabrikant gecontacteerd omdat een ingreep aan het voertuig noodzakelijk was. Het ging hier om een “productoptimalisatie” en in de meeste gevallen is de software geüpdatet naar versie 1668 en in sommige gevallen is de schroefverbinding van de koplampen hersteld.

Ervaringen van gebruikers Skoda Octavia IV

  • Ik heb een Octavia RS DSG TDI van 01/2022 en wil de auto eigenlijk direct weer inleveren. Ik heb lang Skoda gereden (voorheen Octavia III RS en Superb) en ben altijd tevreden geweest. Zelfs de afwerking van de Octavia 4 is een schande. De openingen tussen de deuren, de sierlijsten en tussen het achterspatbord en de bumper zijn benedenmaats. In lange bochten naar rechts met hobbels hoor ik altijd een knarsend geluid wat niet de bedoeling kan zijn.
  • De elektronische problemen die vaak optreden tijdens het rijden zijn soms duidelijk gevaarlijk. Ik ben begonnen met het schrijven van een logboek om in de garage de omvang te laten zien. Het is bijna niet mogelijk om drie ritten te maken zonder dat er een foutmelding verschijnt.
  • Bij het beste weer vallen meerdere sensoren ineens uit op de snelweg. De luidsprekers blijven stil en daarmee het uitvallen van de radio, SmartLink muziek, handsfree systeem, SOS noodoproep en alle sensoren die zich melden via de luidsprekers (rebooten van het entertainmentsysteem helpt hier niet).
  • Delen van het touchscreen zijn vaak helemaal dood, waardoor bijvoorbeeld de airco niet meer bediend kan worden. Google Maps-navigatie via SmartLink wordt na 2-5 minuten volledig korrelig en moet steeds opnieuw worden gestart. Hoewel het systeem online is, wordt er geen enkele file of verkeersbelemmering weergegeven.
  • Als je direct na het starten moet beginnen met achteruitrijden, is het beeld van de achteruitrijcamera vaak pas beschikbaar als alles klaar is.
  • Het inbellen naar het gebruikersprofiel werkt soms niet en je rijdt als gast (alle radiozendergeheugens en andere instellingen zijn weg). Handmatig overschakelen naar de hoofdgebruiker lukt vaak pas na meerdere pogingen. De reactie en precisie van het touchscreen is niet fijn en leidt tot talloze bedieningsfouten en onjuiste invoer en veel frustratie.
  • Naast de genoemde blijvende fouten, heb ik al veel andere dingen laten herstellen door de dealer, bijvoorbeeld een verkeerd geïnstalleerde claxonknop / airbagafdekking, een verkeerd geïnstalleerde geluidsgenerator of ruitenwisserwaterkanalen die een trilling veroorzaakten in het hele gebied van ​de voorruit/dashboard en een los 230V stopcontact achterin.

Conclusie

  • Talrijke foutmeldingen & elektronische problemen
  • Software-updates nodig
  • Oogverblindende chromen strips in het interieur
  • Vergeten transportsloten

Conclusie: de elektronica is het zwakke punt van deze auto. Met de Skoda Octavia IV krijgen bestuurders een solide voertuig dat indruk maakt met stabiele technologie. Het is afwachten hoe het model de komende jaren gaat presteren bij de periodieke keuringen. Het is echter duidelijk dat de elektronica een van de grootste zwakke punten is van de Skoda Octavia IV.

Veel bestuurders melden talloze foutmeldingen en problemen met assistentiesystemen die niet meer werken. Aan de andere kant is de lichte kritiek op het vakmanschap bijna te verwaarlozen. Het goede nieuws is dat er nu verschillende updates voor de software zijn die gedeeltelijk succes lijken te brengen. Het is ook nuttig om enkele seconden te wachten tussen het aanzetten van het contact en het starten van de motor om foutmeldingen te voorkomen.

De Skoda Octavia IV is leverbaar sinds 2020. Wellicht heeft u de afgelopen jaren zelf ervaring opgedaan met deze auto? Vertel ons dan over je ervaringen via de commentaarfunctie. Heel erg bedankt!

Meer lezen over Skoda? Lees dan hier verder:

Skoda Home

 

 

nl_NLNL