Een turbocharger, of kortweg turbo (de slak), is een apparaat dat het vermogen van een verbrandingsmotor verhoogt door meer lucht in de verbrandingskamer te persen. Dit resulteert in meer brandstof die wordt verbrand en meer vermogen dat wordt geproduceerd.
Een turbo werkt door gebruik te maken van de uitlaatgassen van de motor om een turbine te laten draaien, die op zijn beurt een compressor aandrijft. De compressor trekt vervolgens meer lucht aan, comprimeert het en stuurt het naar de motor. Deze gecomprimeerde lucht maakt het mogelijk dat de motor meer brandstof kan verbranden en meer vermogen kan produceren.
Wat betekent een Turbogat?
Een van de nadelen van een turbocharger is iets dat “turbogat” wordt genoemd. Turbogat verwijst naar de vertraging tussen wanneer je het gaspedaal indrukt en wanneer de turbocharger begint met het produceren van boost.
Deze vertraging kan frustrerend zijn voor bestuurders, vooral in situaties waarin snelle acceleratie nodig is, zoals het invoegen op een snelweg of het inhalen van een ander voertuig.
Turbogat wordt veroorzaakt door de tijd die het kost voordat de uitlaatgassen de turbine laten draaien en de compressor boost begint te produceren. Deze vertraging kan worden verminderd door een kleinere turbocharger te gebruiken of door meerdere turbochargers te gebruiken (denk aan de BMW 335i e90 modellen), maar het kan niet volledig worden geëlimineerd.
Sommige fabrikanten hebben technologieën ontwikkeld om het turbogat te verminderen, zoals variabele geometrie turbochargers en elektrische turbochargers. Deze technologieën helpen de gasrespons te verbeteren en de vertraging te verminderen, maar ze kunnen ook complexiteit en kosten aan de motor geven.
In het kort, een turbogat verwijst naar de vertraging tussen het indrukken van het gaspedaal en wanneer de turbocharger boost begint te produceren. Deze vertraging kan frustrerend zijn voor bestuurders, maar het is een compromis voor het toegenomen vermogen en de prestaties die een turbocharger biedt. Fabrikanten hebben technologieën ontwikkeld om turbogat te verminderen, maar het kan niet volledig worden geëlimineerd.
Welke Auto’s Hebben een Turbo?
Turbochargers worden vaak gevonden in high-performance voertuigen, maar ze worden ook steeds gebruikelijker in alledaagse auto’s. Veel fabrikanten bieden nu turbocharged versies van hun populaire modellen aan. Enkele voorbeelden zijn de Ford Mustang EcoBoost, de Subaru WRX en de Volkswagen Golf GTI, maar bijvoorbeeld ook in een Fiat 500.
Wat Zijn de Symptomen van een Defecte Turbo?
Net als elk mechanisch apparaat kunnen turboladers na verloop van tijd defect raken. Enkele veelvoorkomende symptomen van een defecte turbo zijn een verlies van vermogen, overmatige rook uit de uitlaat en een piepend of knarsend geluid uit de motor. Als je vermoedt dat de turbo defect is, is het belangrijk om deze zo snel mogelijk te laten inspecteren door een gekwalificeerde monteur om verdere schade te voorkomen.
Wat Zijn de Kosten van een Turbo Revisie?
De kosten van een turbo-revisie kunnen variëren afhankelijk van het merk en model van jouw auto, evenals de omvang van de schade aan de turbo. In sommige gevallen kan een eenvoudige reparatie of reiniging alles zijn wat nodig is om de turbo weer aan de praat te krijgen. In ernstige gevallen kan echter een volledige vervanging noodzakelijk zijn.
Gemiddeld kunnen de kosten van een turbo revisie variëren van enkele honderden euro’s tot enkele duizenden euro’s. Het is belangrijk om samen te werken met een betrouwbare monteur of turbo specialist om ervoor te zorgen dat je een eerlijke prijs betaalt voor het werk dat moet worden uitgevoerd. Vraag ook altijd eerst een prijsopgave aan voordat men aan de slag gaat. Dit voorkomt onverwachte kosten.