De distributieriem van jouw auto bevindt zich (vaak) aan de voorzijde van de motor. Deze is gemaakt van sterk rubber met nylon versterkte koorden, waardoor de levensduur van de distributieriem behouden blijft. Meestal is de levensduur 5 jaar of maximaal aantal kilometers.
Wanneer een distributieriem in beweging is, staat deze onder veel stress, waardoor deze verslijt. Autofabrikanten die gebruik maken van een distributieriem zoals VW, Audi, SEAT etc, schrijven een interval voor a.d.h.v. leeftijd en het maximaal afgelegde aantal kilometers. Als je wacht met het vervangen van een distributieriem, kan dit veel schade aan jouw motor veroorzaken. Waardoor je uiteindelijk veel meer geld kwijt bent aan het herstellen van jouw motor, dan de initiële kosten voor het vervangen van de distributieriem.
Hoe weet je naast de interval dat de distributieriem vervangen moet worden?
Als je denkt dat er problemen zijn met jouw distributieriem, of dat deze slecht is geworden of begint te verslijten, dan zijn hier enkele duidelijke signalen waar je op moet letten.
Gebroken kleppen
Een van de ergste symptomen die een autobezitter kan ervaren, is dat de distributieriem is afgesneden of volledig is gebroken. In dit geval zal de krukas vanzelf draaien en niet synchroon lopen met de nokkenas. Als dit gebeurt, dan zal de zuiger tegen de kleppen aankomen tijdens het openen, wat kan leiden tot gebogen kleppen of een beschadigde zuiger.
Dit is goed hoorbaar als je de motorkap opent en je auto rijdt niet meer. In dit geval is het zeer onverstandig om de auto aan te zetten, de schade wordt groter.
Pingelende motor
Distributieriemen hebben tanden, die zijn ontworpen om tandwielen te grijpen als ze verschillende motoronderdelen en componenten draaien. Wanneer deze tanden verzwakken, glijdt de distributieriem over de tandwielen (vergelijk het met een versleten tandwielen op een fiets, als je aanzet glijdt de ketting over het tandwiel heen). Wanneer dit gebeurt, dan zullen ze een schok in de motor veroorzaken. Dit leidt er ook toe dat de motor stationair kan gaan pingelen.
De motor slaat over
De verbranding in de motor kan in gevaar worden gebracht door een versleten distributieriem. De distributieriem begint weg te glijden van de tandwielen en valt op de nokkenas, een van de cilinders gaat te snel open en dicht. Als dit gebeurt, zal er een motorstoring optreden en moet je de distributieriem onmiddellijk laten vervangen.
Hoeveel kost het vervangen van een distributieriem?
Het vervangen van een distributieriem is iets waar alle autobezitters tegenop zien, de gemiddelde kosten voor een distributieriem wissel ligt tussen de 300 – 700,- euro. Zoals altijd is de prijs afhankelijk van de leeftijd, het merk en het model van jouw auto. Daarnaast zit er vaak een verschil in het wel of niet mee-vervangen van de waterpomp. Het is wel aan te randen deze mee te vervangen, omdat de onderdelen niet de grootste kosten post zin, maar de arbeidsuren. En als de distributieriem vervangen wordt kun je eenvoudig bij de waterpomp, wat dus weer arbeidsuren scheelt.
Hallo een vraagje.
peugeot 308 benzine van oktober 2015.
De distributie-riem draaid die in de olie of droog ?
en als ge hem vervangt worden de kleppen altijd gekuist.
grgt marcel.
Beste Marcel,
Een distributieriem moet niet in de olie draaien? Deze dient droog te zijn..