Al vele jaren lang is de Franse fabrikant Peugeot een toonaangevend merk. Succesvol was het merk al lange tijd. Toen de 208 in 2012 op de markt kwam moest dit de populairste auto van Peugeot gaan worden en eerder succes overtreffen. De Peugeot 208 is het vervolg op de Peugeot 207. Hiervoor kwam het model 206 en 205 al op de markt. De Peugeot 205 wordt ook wel de redder van dit automerk genoemd. Sinds 1982 zijn er in Nederland 142.349 van verkocht. De Peugeot 206 heeft in Nederland zo’n 153.218 nieuwe verkopen gehad. Al deze types waren mateloos populair!
De Peugeot 208 is nog steeds populair met in Nederland gemiddeld 438 verkopen per maand. Wereldwijd pronkt dit model vaak bovenaan de lijstjes van meest verkochte tweedehands auto’s. Dit model wordt vooral aangeraden om de technische prestaties, rijstijl, uitstraling en prijs. Sinds 2019 is er ook een elektrische versie van de 208 te koop. Jammer genoeg is het niet alleen rozenkleur en maneschijn. Problemen bij de Peugeot 208 komen helaas ook voor.
Veel voorkomende problemen Peugeot 208
De Peugeot 208 behoort tot de meest gezochte occasions op Marktplaats. Met welke problemen van de 208 variant moet er rekening worden gehouden? De belangrijkste zaken speciaal voor jou hier op een rijtje gezet:
- Controleer de remmen goed! Deze staan er om bekend snel te verslijten bij de 208.
- Let goed op bij de 1.6 motoren op benzine. Bij deze types wil de bobines nogal eens weigeren. Belangrijk is om dit te laten controleren. Dit kan ernstige schade aan de katalysator veroorzaken.
- Let bij handgeschakelde 208’s vooral op het geluid van de transmissie. Wanneer dit teveel lawaai geeft, is dit absoluut geen goed teken! Dit kan duiden op ernstige problemen met de motor. Harde bonken in het onderstel horen niet bij het geluid en zijn risicovol, besteedt hier ook een luisterend oor aan.
- Controleer de werking van de handremkabel, deze wil nog wel eens mankementen voorkomen. Dit kan gevaarlijke situaties als gevolg hebben, extra goed controleren dus!
- De ruitenwissers zijn van matige kwaliteit en niet goed afgewerkt en hierdoor vaak in een slechte staat.
- GTI uitvoering? Let op de motorolietemperatuur. Een veelvoorkomend probleem is dat deze te snel oploopt doordat de sensor niet goed werkt.
- 2Tronic automaat kopen? Let dan extra goed op! Dit model staat bekend vanwege de vele mikken en makken. Omdat dit niet echt een automaat is maar vooral computergestuurd, zorgt dit vaak voor problemen. Overweeg goed of dit type het kopen waard is. Dit moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Het model heeft zowel veel voordelen als nadelen.
Aankoopadvies Peugeot 208
De Peugeot 208 is absoluut geen auto waar iets mis mee is! Deze auto staat bekend als zeer betrouwbaar en is dus vaak een goede koop. Door rekening te houden met de meest voorkomende mankementen kan een miskoop vaak worden voorkomen. Aankoopadvies Peugeot 208; neem rustig de tijd voor het controleren van de auto. Controleer of er eventuele gebreken of mankementen te vinden zijn. Dit kan helpen om te onderhandelen over de prijs . Deze auto is zeker een interessante koop. Belangrijk is het om rekening te houden met de meest voorkomende problemen die hierboven behandeld zijn. Uiteraard zijn facturen van gepleegd onderhoud goed om erbij te hebben.
Ik heb een peugeot 208 GT-line uit 2018. Ik ervaar de volgende problemen start/stop werkt niet, active city brake, geeft constant storingen. mijn garage krijgt dit niet opgelost…. dus dit waarschijnlijk mijn laatste peugeot.
Beste Marc, Dank voor de bijdrage. Vervelend dat je deze problemen ervaart. Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van het start/stop systeem. Dit kan niet goed zijn voor een motor. Dat bij elk stoplicht
wordt uitgezet. Dit geldt met name voor motoren met een turbo.
Ik heb een 208 GTI die geen vermogen meer heeft. Deze heeft geen motorstoringen is uitgelezen. Turbo is goed ook nagekeken. Iemand suggesties wat het nog meer kan zijn?
Hallo LM, vervelend om te lezen dat de 208 GTI vermogen mist. Op afstand natuurlijk moeilijk te beoordelen. Maar is de Luchtmassameter gecontroleerd en hoelang zit het brandstoffilter erin? Tot slot misschien een keer in het buitenland getankt? In sommige landen is de brandstofkwaliteit een stuk lager dan in Nederland.
Ik tank altijd super 98 en niet in buitenland getankt. Auto heeft ook maar 60000km gelopen. Benzine filter heb ik nog niet nagekeken. Wel een reiniging in de tank gedaan. Luchtmassa meter is die na te meten? Bedankt voor je reply.
ik vind het vervelend dat mijn instrumentenscherm aangeeft dat ik nog 3000km mag rijden voordat ik met de 208 voor een beurt moet gaan. Een dag later, als ik 4 km gereden heb, zegt de waarschuwing nog 2900km voor de beurt. Ik vind dit bedrog. Ik rij 4 km en de waarschuwing geeft aan dat ik 100km gereden heb. Kan ik deze melding laten verwijderen uit mijn instrumentenscherm? De importeur geeft niet thuis.
Beste L Vankan,
Dat is een vervelend euvel. Tegenwoordig hebben veel universele autobedrijven ook de beschikking over uitleesapparatuur waarmee ze dit soort meldingen kunnen wegschrijven. In dit geval zou je eens kunnen informeren bij een
universele garage.
We hebben/hadden een Peugeot 208 uit 2012 en overwegen er weer één te nemen. Het is namelijk een fijne auto. Maar…het olieverbruik, hè. 1Ltr op 1100km is wat veel. Is dat probleem opgelost? Zo ja vanaf welk bouwjaar?
Groet,
Rob
Beste Rob,
Goed te lezen dat deze bevalt. Om welke motorvariant gaat het? De VTI blokken hebben inderdaad een slechte reputatie wat betreft olieverbruik.