Een diesel of benzine auto kopen?

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over dieselauto’s. Porsche heeft zijn dieselmodellen uit de handel genomen en biedt ze niet meer aan, en het diesel-aanbod van Toyota is nu ook beperkt tot zijn pickups en SUV’s. Een groot deel van de controverse rondom diesel komt voort uit de brede berichtgeving in de media over emissieschandalen en negatieve aandacht van de regering. Dit heeft geleid tot een dramatische daling van de verkoop van dieselauto’s. Maar betekent dit dat je niet moet overwegen om er zelf een te kopen?

Wanneer is een dieselauto voordeliger

Uiteindelijk komt je keuze van de auto neer op benzine, diesel, hybride of elektriciteit, waarbij de laatste naar verwachting het antwoord op middellange tot lange termijn zou bieden op onze persoonlijke transportbehoeften. Voor een groot aantal automobilisten is diesel echter nog steeds logisch.

Afhankelijk van het aantal kilometers wat je per jaar rijdt kan een diesel nog steeds heel aantrekkelijk zijn. Het omslagpunt ligt nog steeds rond de 20.000 kilometers per jaar. Als je besluit om een gebruikte auto te kopen kan het verschil nog verder oplopen, omdat dieselauto’s door de negatieve media aandacht uit de gratie zijn geraakt. Als een diesel auto van 3-4 jaar oud 2000,- euro goedkoper is, dan duurt het gemiddeld 3 jaar om het verschil in wegenbelasting terug te verdienen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het verschil in brandstofprijs en het verbruik.

Wat zijn goede diesel modellen om aan te schaffen.

Er zijn van oudsher een aantal bekende merken die de dieselmotor tot zeer grote hoogte hebben ontwikkeld. Dit zijn de VAG groep, BMW, en de Franse merken. De diesels van een paar jaar geleden hebben vaak een inhoud van 1500 tot 2000 cc en kunnen bij een normale rijstijl 1:20 eenvoudig halen. Audi net als andere merken hebben ook een aantal 3 cilinders ontwikkeld, deze kunnen zelf 1:25 halen. Je kunt op een tank van 40 liter dus 1000 kilometer rijden!

Het enige waar je bij een diesel geen invloed op hebt, zijn de wegenbelasting en het wel of niet toestaan van diesels in binnensteden. Waarschijnlijk duurt het nog wel 5 jaar voordat jongere diesels ook worden geweerd uit binnensteden, maar wees gewaarschuwd, op de lange termijn kan dit wel lastig worden als je in de buurt van een van deze binnensteden woont.

nl_NLNL