Wanneer Distributieriem vervangen ?
Bekijk het voor jouw auto
Een gebroken distributieriem zorg voor onherstelbare schade, wacht nooit te lang met vervangen!
Weet je niet welke motor jouw auto heeft? Vul hieronder je kenteken in
[open_rdw_check “merk” “handelsbenaming” “brandstof_omschrijving” “aantal_cilinders” “cilinderinhoud”]
Wanneer distributieriem vervangen voor jouw auto? Selecteer je merk:
Wat is een Distributieriem?
Werking distributieriem
De distributieriem of ketting is essentieel voor (bijna) elke verbrandingsmotor. zonder deze riem kan er geen vorm van verbranding ontstaan. Dit komt omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de nokkenas, de krukas en de kleppen door middel van deze riem of ketting worden aangedreven.
De distributieriem moet op tijd worden gezet. Dit wel zeggen dat de riem op een bepaalde stand moet worden gemonteerd, anders staat hij niet op tijd en werken de assen en de kleppen niet goed samen. Hierdoor kan motorschade ontstaan.
De waterpomp, de dynamo en eventueel de airco worden aangedreven door de multiriem.
Materiaal van een distributieriem?
Een distributieriem wordt gemaakt van rubber welke is verstevigd door metalen draden. Omdat de riem flexibel is, en er geen metaal met elkaar in verbinding staat, is smering niet nodig.
Wanneer Distributieriem vervangen?
Afhankelijk van het merk en model moet de riem met enige regelmaat worden vervangen. Dus wanneer de distributieriem van jouw auto moet worden vervangen, is afhankelijk van het merk en model. Bij de meeste merken ligt de interval tussen de 60 en 160 duizend kilometers. In de de meeste gevallen heeft de riem ook een leeftijdslimiet, 3, 5 of 10 jaar. Bij bijvoorbeeld Alfa Romeo is het bij een aantal motoren (T-spark) de interval om de 3 jaar of 60 000 kilometer. Gelukkig is de interval bij andere merken niet zo kort.
Kan ik op de distributieriem zien wanneer die vervangen moet worden?
Op de riem zelf staat geen datum vermeld maar wanneer de distributieriem is vervangen in de garage zal dit altijd genoteerd worden. Vaak kan je deze info terugvinden in het onderhoudsboekje of plakken ze een sticker met de onderhoudsgegevens onder motorkap. Op deze sticker staat de kilometerstand van het moment waarop de riem is vervangen. Op deze manier kan je zelf uitrekenen wanneer de riem weer aan vervanging toe is. Elke fabrikant hanteert een ander kilometer interval voor het vervangen van de riem, als je niet veel kilometers rijdt heeft de fabrikant een maximaal aantal jaren vastgesteld voor het vervangen van de riem. Wanneer dit is kan je op onze website terugvinden maar staat ook vaak aangegeven in het instructie- of onderhoudsboekje van je auto. Als je deze info niet kan vinden op onze site of in het boekje van de auto dan adviseren wij om distributieriem te laten controleren bij een garage en indien nodig te laten vervangen zodat u veilig kan doorrijden.
De waterpomp ook vervangen?
De meeste garagehouders adviseren bij het vervangen van de distributieriem ook om direct de waterpomp mee te vervangen. Dit is verstandig om te doen, omdat de waterpomp vaak achter de distributieriem is geplaatst. Dus als deze gaat lekken en vervangen moet worden, dan moet de riem ook weer worden verwijderd. Omdat het vervangen met name veel arbeidsuren kost, is het dus verstandig deze gelijktijdig met de distributieriem te vervangen.
Kosten vervangen distributieriem
De kosten variëren sterk per merk, type en garagehouder. De bandbreedte ligt tussen de 250,- en 800,- euro. Een officiële merkdealer is bijna altijd duurder dan een universele garage. Maar bij een dealer heb je vaak wel de garantie dat er originele onderdelen worden gebruikt. Daarnaast geeft het wel of niet vervangen van de waterpomp een verschil van ongeveer 100,- euro.
Distributieriem of ketting ?
Sommigen beweren dat distributiekettingen beter zijn omdat ze langer meegaan. Sommigen beweren dat distributieriemen beter zijn omdat ze goedkoper zijn als ze vervangen moeten worden en stiller zijn. Het punt is dat je vaak niet kunt kiezen of er een distributieriem of een distributieketting in een auto zit die je gaat kopen. Als je toch de voorkeur geeft aan een distributieketting, dan zou je onderstaande merken kunnen overwegen:
- BMW (nagenoeg allemaal uitgevoerd met distributieketting)
- Mercedes Benz (nagenoeg allemaal uitgevoerd met een distributieketting)
- Mazda (veel modellen zijn uitgevoerd met een distributieketting)
- Cadillacs (alle modellen)
- Honda (een aantal modellen zijn voorzien van een distributieketting)
- Dacia (een aantal modellen o.a. de Duster en Sandero)
- Saab (alle turbo motoren zijn voorzien van een distributieketting)
Wil je meer lezen over de distributieketting? Ga dan naar deze pagina.